Syndromet av alltid utsatt liv…
Bekjennelse fra en 60 år gammel kvinne
Inger:
I år fylte jeg 60, og ingen av de nærmeste brydde seg om å ringe meg og gratulere med jubileet. Jeg har ei datter og en sønn, barnebarn, og en eksmann på toppen av det hele.
Datteren min, Liv, er 40 og sønnen Even er 35. Begge bor i Oslo, begge er ferdigutdannet fra solide universiteter der. Begge kloke, flinke folk. Liv er gift med en høytstående embetsmann, Even er gift med en datter av en stor eiendomsmagnat i hovedstaden. Begge med god karriere, mange boliger, statlig jobb og egne firmaer ved siden av. Alt ligner en trygg ro.
Eksmannen min dro da Even fikk sin eksamen. Han sa han var sliten av tempoet. Merkelig, synes jeg, for han jobbet rolig og greit, én jobb, helgene med kamerater eller på sofaen, feriene hele juli på hytta hos slekta på Sørlandet. Selv tok jeg aldri ferie, jobbet på tre steder samtidig ingeniør på fabrikken, vasket kontorene på samme sted, og jobbet lørdager og søndager fra åtte til åtte som pakker på supermarkedet rundt hjørnet, og hadde ansvar for dette og hint på lageret.
Alt jeg tjente, gikk til barna Oslo er dyrt, og studier i de store universitetene krever klær av riktig sort, mat og underholdning.
Jeg lærte meg å gå i slitte klær, sy om gamle plagg, lappe og reparere sko. Rett og ren var jeg, det var nok. Fornøyelsene mine var drømmer noen ganger så jeg meg selv i drømme som ung, lykkelig, leende.
Mannen, straks han dro, skiftet bil. Kjøpte en dyr og skinnende en. Sikkert spart opp mye underveis. Ekteskapet vårt var merkelig alt bortsett fra husleien gikk fra min lommebok. Han betalte leien, og det var slutt på hans bidrag til familien. Barna utdannet jeg alene…
Leiligheten arvet jeg av bestemor. En gammel treroms i nordisk stil, god takhøyde. Praktisk, ryddig. To værelser opprinnelig, men ombygget til tre. Det fantes en bod på åtte og en halv kvadrat med vindu jeg satte i stand rommet, seng, bord, skap, hyller fikk plass. Der bodde Liv. Jeg og Even delte rom, men jeg sov bare der. Mannen hadde stua. Da Liv flyttet til Oslo, tok jeg boden, og Even fikk rommet.
Vi skilte lag uten scener, arveoppgjør eller beskyldninger. Han ville LEVE, og jeg var så sliten at jeg smilte inni meg. Slapp å lage middag og dessert hver dag, slapp klesvask og bretting for en voksen mann. Nå kunne jeg bruke tiden til å hvile.
Da hadde jeg blitt syk også vondt i ryggen, leddene, diabetes, stoffskifte, utmattelse. For første gang tok jeg ferie fra hovedjobben for å få behandling. Resten fortsatte jeg med. Fikk det litt bedre.
Jeg fant en dyktig rørlegger fra Drammen, han og en kollega ordnet badet mitt pent på to uker. For meg var det lykke. Min egen lykke! Kun for meg selv.
Hele tiden sendte jeg penger til barna i stedet for gavekort på bursdag, jul, 8. mars og 23. februar. Så kom barnebarna. Da klarte jeg ikke å si opp noen av ekstravaktene. Ingenting ble igjen til meg selv. Gratulasjoner fra barna kom sjelden, mest som svar på mine. Ingen gaver aldri.
Aller mest sved det at jeg ikke ble invitert i noen av bryllupene. Liv sa rett ut: “Mamma, du passer ikke inn der. Det kommer folk fra Statsministerens kontor.” Om bryllupet til Even hørte jeg via Liv i etterkant…
Godt de ikke ba om pengegaver til bryllupene…
Ingen av dem besøker meg, selv om jeg alltid inviterer. Liv sier at hun ikke har noe å gjøre i vår “bondeby” (fylkeshovedstad med over hundre tusen innbyggere). Even sier alltid “det har jeg ikke tid til, mamma.” Flyet til Oslo går sju ganger daglig! To timer tar det…
Hvordan vil jeg beskrive den perioden? Kanskje liv med nedtrykte følelser…
Jeg levde som Scarlett OHara “det får jeg tenke på i morgen.” Slukte tårene og smerten min, stakk alt fra undring til fortvilelse inn bak et skall. Levde som en maskin kun programmert for plikt og slit.
Så kjøpte folk fra Oslo fabrikken, startet omorganisering. Vi som var eldre ble oppsagt, jeg mistet to jobber på én gang, men kunne takket være det gå på avtalefestet pensjon. Fikk 20 000 kroner i pensjon… Prøv å leve på det.
Hadde flaks i min fem-etasjers blokk var det ledig jobb som renholder. Tok den 20 000 ekstra. Pakking og vask på supermarkedet lot jeg være å slutte med, lønnen var god: 3 000 kroner per vakt. Det harde var å stå på beina en hel dag.
Begynte forsiktig å pusse opp kjøkkenet, alt selv naboen, snekkeren, ordnet kjøkkenet billig, pent og kjapt.
Og begynte å spare igjen. Drømte om å modernisere værelser, skifte litt av møblene. Planer fantes… men planer der jeg selv var fraværende! Hva bruker jeg penger på? Mat, enkel mat, alltid lite. Medisiner, mest der. Husleien steg mer og mer for hvert år. Eksmannen sa jeg burde selge treromsen, god adresse, får god pris. Kjøpe ettroms til meg selv.
Men jeg kunne ikke. Minne om bestemor. Foreldre husker jeg knapt. Det var bestemor som oppdro meg, og leiligheten er hele min historie.
Jeg og eksmannen har bevart et slags vennskap. Vi snakker av og til, som gamle bekjente. Han har det fint. Aldri snakk om hans liv. Han kommer hit én gang i måneden, har med poteter, grønnsaker, ris, drikkevann. Alt det tunge. Tar aldri imot penger. Sier jeg ikke må bruke leveringsapplikasjoner, det jeg får levert er råttent og elendig. Jeg gir meg.
I meg har det stivnet alt ligger som enn klump innvendig. Jeg lever, jobber, har ingen drømmer, vil ikke ha noe. Ser Liv og barnebarna kun gjennom Instagram. Even sitt liv får jeg glimt av via svigerdatterens konto. Gleder meg over at alt går bra for dem. De har det godt, de er friske. Reiser til spennende steder, spiser på de dyreste restaurantene.
Jeg har vel gitt dem lite kjærlighet. Så har de ikke kjærlighet å gi meg heller. Liv spør av og til hvordan jeg har det. Svarer alltid: “Det går fint.” Klager aldri. Even sender av og til en lydmelding på WhatsApp: “Hei, mamma, håper alt er ok.”
En gang sa Even at han ikke ville høre om vanskelighetene mellom meg og faren, “det gir bare dårlige vibber.” Så sluttet jeg å fortelle ham noe, sier bare “alt går bra, Even.”
Vil gjerne klemme barnebarna, men tror ikke de vet at de har en levende bestemor hun som er pensjonist og vasker trapper. Kanskje har de blitt fortalt at bestemor for lengst hviler på kirkegården…
Kan ikke engang huske sist jeg kjøpte noe til meg selv, bortsett fra billige sokker og undertøy på Rema. Har aldri vært innom et negle- eller fotpleiestudio… Én gang i måneden går jeg til frisøren i naboblokka, farger håret selv. Trøster meg med at jeg har hatt samme størrelse siden jeg var ung 46/48 trenger ikke bytte garderobe.
Er skremt for at jeg en dag ikke klarer å komme meg opp av sengen smertene i ryggen er med hele tiden. Frykter å ende opp paralysert.
Kanskje skulle jeg ikke levd akkurat sånn, uten hvilestunder, gleder, alltid utsatt alt til “senere”? Men hvor er det “senere”? Det finnes ikke… Bare en tomhet i sjelen. Hjertet fullt av likegyldighet. Og rundt meg er det ingenting heller…
Jeg skylder ingen noe og kan ikke klandre meg selv. Jeg har jobbet hele livet, jobber fortsatt. Lager meg en liten buffer, om jeg ikke klarer å jobbe mer. Lite, men dog… Erlig talt jeg vet at hvis jeg blir sengeliggende, så vil jeg ikke leve lenger… vil ikke lage styr for noen.
Vet dere hva som er aller mest trist? Ingen har noen gang gitt meg blomster… ALDRI… Det blir nesten komisk om noen kommer med blomster til graven min. Har man ikke ledd nok i dette livet?




