Enda et år sammen
I det siste har ikke Sigurd Olsen gått ut alene.
Siden den gangen han skulle til legekontoret og plutselig glemte både hvor han bodde og hva han het, har han holdt seg innendørs. Han hadde gått i helt feil retning og vandret lenge rundt i nabolaget, helt til blikket hans festet seg på en velkjent bygning: Den gamle urfabrikken han jobbet på i hele femti år.
Han sto lenge og stirret på fabrikken, skjønte han visste hva det var, men klarte ikke å huske hvorfor og hvem han selv var, før noen plutselig klappet ham på skulderen bakfra.
Olsen! Sigurd, har du komt tilbake! Vi pratet om deg her om dagen, tenkte på hvilken fantastisk mester og veileder du var. Kjenner du meg ikke igjen? Det er jo jeg, Sjur Aas, du gjorde jo folk av meg, Olsen!
Noe klikket plutselig i hodet til Sigurd, og minnet kom tilbake. EndeligGud være lovet.
Sjur smilte bredt, omfavnet sin gamle læremester.
Ble du lurt av bartene ja? Jeg har jo barbert dem av! Har du lyst til å bli med bort? Gutta vil gjerne se deg.
Kanskje en annen gang, Sjur. Jeg føler meg sliten, innrømmet Sigurd.
Jeg har bilen her, vet jo hvor du bor. Skal jeg kjøre deg hjem?
Sjur kjørte ham hjem, og siden da lot ikke Ingrid Olsen mannen sin gå ut alene mer, selv om hukommelsen hans heldigvis var tilbake. De gikk nå alltid sammentil parken, til legekontoret, til butikken.
Men så ble Sigurd syk, med feber og kraftig hoste. Da gikk Ingrid alene til apoteket og matbutikken, selv om hun heller ikke følte seg helt bra. Hun kjøpte medisiner og litt mat, ikke så mye, men hun ble plutselig så utmattet og tungpustet, og syntes handlenettet var blitt blytungt. Ingrid sto og pustet ut, dro deretter med seg varen hjemover.
Etter noen meter måtte hun stoppe igjen, satte handlenettet ned på nysnøen, og sank selv sakte ned på stien mot huset. Den siste tanken hun rakk, varhvorfor kjøpte hun alt på en gang, hun måtte jo være blitt gammel når hun ikke tenkte bedre!
Heldigvis kom naboene ut fra oppgangen, fikk øye på Ingrid som lå på snøen, løp bort og ringte ambulanse.
Ingrid ble kjørt bort, og naboene tok med nettet med mat og medisiner, og gikk tilbake og ringte på døren hennes.
Mannen hennes, Sigurd, er nok hjemme. Han har sikkert blitt syk, jeg har ikke sett ham på et par dager, sa Nina Hansen. Han ligger kanskje og sover bare. Ingrid har sagt at han ofte er dårlig, ja gammel er ikke alltid gildt. Jeg får prøve igjen senere.
Sigurd Olsen hørte ringeklokken. Han prøvde å reise seg, men hosten kvelte pusten hans, og av feber og svimmelhet var han nær å falle.
Etter hvert stilnet hosten, og Sigurd sovnet inn i en merkelig drøm, som nesten minnet om virkeligheten. Men hvor ble det av Ingrid, hvorfor kom hun ikke hjem?
Han lå slik lenge, men plutselig hørte han myke skritt. Da sto plutselig Ingrid der, hans egen kjære Ingrid, og han ble så glad at han nesten ikke trodde sine egne øyne.
Sigurd, gi meg hånden, hold deg fast i meg, reis deg, sa Ingrid mykt. Han reiste seg, klamret seg til den underlig kalde og svake hånden hennes.
Nå må du åpne døren, kom igjen, sa hun stille.
Hvorfor det? undret Sigurd, men han gjorde som hun ba. Med en gang kom naboen Nina Hansen og Sjur, hans unge venn fra fabrikktiden, inn i stua.
Olsen, hvorfor åpnet du ikke? Vi har både ringt og banket!
Hvor er Ingrid, hun var jo akkurat her? spurte Sigurd med bleke lepper, og skjønte ikke hvordan hun plutselig var borte.
Men hun er jo på sykehuset, på intensiv, sa Nina forbauset.
Tror han har feberdrømmer, tenkte Sjur, og så vidt han rakk å gripe Sigurd da han holdt på å besvime
De ringte ambulanse, det var heteslag som hadde fått Sigurd til å besvime.
To uker senere ble Ingrid skrevet ut fra sykehuset. Sjur kjørte henne hjem med bilen, og han og Nina hadde hjulpet Sigurd så lenge. Nå gikk det endelig bedre med ham også.
Det viktigste var: De var fremdeles sammen.
Da Sigurd Olsen og kona endelig satt alene igjen, holdt de begge tårene tilbake.
Det finnes gode mennesker, Sigurd. Nina er så snill, husker du hvordan barna hennes pleide å komme til oss etter skolen? Vi var med dem på lekser og ga dem mat, og senere kom Nina fra jobben og hentet dem hjem.
Det er ikke alle som husker å gi tilbake, men hun har blitt ved med å være varm i hjertet, det er fint, sa Sigurd.
Og Sjur, ja, jeg var jo veilederen hans, og hjalp ham på beina. De unge glemmer ofte de eldre, men han har jo ikke glemt oss.
Det er snart nyttår, Sigurd, så godt å være sammen igjen, sa Ingrid og lente seg inntil mannen.
Men fortell meg en ting, Ingridhvordan kom du til meg fra sykehuset og fikk meg til å åpne døren for våre reddere? Uten deg hadde jeg jo ikke klart det, våget Sigurd til slutt å spørre kona.
Han fryktet hun skulle tvile på ham, men Ingrid så forundret på ham.
Var det virkelig sant? De sa jo at jeg hadde en klinisk død, men jeg husker at jeg, helt som i en drøm, gikk til deg. Jeg så meg selv ligge på sykehuset, så dro jeg ut og gikk hjem til deg
Snakk om underlige ting som hender på våre gamle dager. Jeg elsker deg som før, kanskje enda mer, sa Sigurd og tok hendene hennes. De satt lenge stille, så på hverandre, som om de var redde for å bli skilt igjen.
Kvelden før nyttårsaften kom Sjur innom, med bakverk som kona hans hadde bakt. Nina stakk hodet innom, de drakk te og spiste sammen, og stemningen var god og varm.
Nyttårsaften feiret Ingrid og Sigurd Olsen alene.
Jeg ønsket meg at hvis vi fikk feire nyttår sammen, da blir dette året vårt. Da får vi enda et år sammen, sa Ingrid til mannen.
De lo sammen av den gode tanken.
Enda ett år sammen det er virkelig mye. Det er lykke.
Denne opplevelsen lærte meg hvor dyrebart det er å ikke ta mennesker for gitt. Gode venner og familie er det beste en kan ha, og med dem er livet alltid verdt å leve, hvor kort eller langt det enn måtte være.




