Da Ingrid får vite at hun er gravid, reagerer familien hennes med sjokk. De liker ikke tanken på at hun er sammen med en mann de tror ikke kommer til å være der for henne lenge.
Ingrid er en helt vanlig jente fra Trondheim, oppvokst i en normal familie. Hun har vokst opp med moren sin og stefaren, som har vært en god farsfigur for henne. Foreldrene har alltid støttet henne og hun har visst at hun er elsket og kan stole på dem. Etter videregående besto hun eksamen, men var usikker på om hun ville komme inn på universitetet, da hun slet med engelsk.
Derfor bestemmer Ingrid seg for å ta private engelsktimer, og begynner å lete etter en lærer. Hun velger Samuel, en student fra Kamerun som har bodd noen år i Norge og gir privattimer i engelsk. Til å begynne med går det tungt for Ingrid, men etter hvert blir hun mer komfortabel og får god kontakt med Samuel. Det utvikler seg et nært forhold mellom dem, og de vil ikke være fra hverandre lenger.
Når Ingrid oppdager at hun venter barn, blir familien hennes opprørt. De misliker at hun har et forhold til noen de mener ikke kommer til å bli i livet hennes. De ser for seg at hun ender opp som alenemor og bekymrer seg for hvordan barnet vil skille seg ut blant andre barn på grunn av utseendet.
Etter å ha tatt graden sin, drar Samuel tilbake til Kamerun, men han og Ingrid holder tett kontakt de snakker sammen daglig og har lange samtaler på videosamtaler. Datteren deres blir født som planlagt, men den kalde behandlingen fra familien gjør at Ingrid bestemmer seg for å reise etter Samuel til Kamerun.
Men Ingrid og mannen hennes sliter i Afrika det er vanskelig å vende seg til klimaet, og det blir for tøft med den store overgangen. Derfor reiser de tilbake til Norge. Etter en stund får de en datter til. Familien hennes vil fremdeles ikke ha kontakt, men Ingrid vil ikke forlate mannen sin bare for å gjøre familien fornøyd. Nå planlegger de å flytte til Canada, og håper å møte et mer åpent og inkluderende samfunn der.




