Jeg flyttet inn med en mann jeg møtte på sanatoriet, og barna sa at jeg tuller.

Jeg bor sammen med mannen jeg møtte på kurhotellet i Geilo. Før jeg får dele dette med noen, får jeg en melding fra datteren min, Ingrid: «Mamma, jeg har hørt du har flyttet fra huset. Er dette en spøk?!»

Jeg blir kald i kroppen. Dagen før snakket vi om oppskriften på eplekake, men tonen i meldingen er kald og anklagende.

Jeg svarer at alt er i orden og at vi snart skal snakke, men hun svarer ikke. Da forstår jeg at nyheten er et skandale for henne.

Jeg sitter ved kjøkkenbordet i leiligheten vår i Oslo, duften av nytraktet kaffe og den tørre granen fra den åpne balkongen fyller rommet. Mannen ved siden av meg holder blidt hånden min. Vi har kjent hverandre i tre måneder, men det som har skjedd mellom oss, er langt fra flyktig.

Alt begynte med ett spørsmål under middagspausen på kurhotellet: «Er suppen også litt for salt, frue?» Jeg ser på ham, smiler, og så setter alt i gang.

Vi går på tur sammen, prater til langt på natt, bytter telefonnumre. Da jeg kommer hjem, tror jeg det bare er en hyggelig episode. Men han ringer. Og ringer igjen.

Vi møtes først på kafeer, så inviterer han meg til hytta si på landet. Der finner jeg noe jeg har savnet i mange år: varme, interesse og oppmerksomhet. Jeg har vært enke i syv år. I de fleste år har jeg levd i andres skygge barn, barnebarn, naboer, leger, apotek men ikke i mine egne følelser. De har nesten forsvunnet.

Plutselig merker jeg at jeg fortsatt føler noe. At noen kan omfavne meg slik at år, rynker og ensomhet forsvinner. En dag sier han: «Jeg har et ledig rom. Du kan komme på noen dager, eller bli lengre.»

Jeg kjenner den samme varme kribling i magen som da jeg var ung, den sikre følelsen av å være på rett sted. Jeg pakker meg sakte, uten å lage oppstyr. Jeg vil ikke forklare meg for barna.

For meg er det et hjertevalg. For dem er det bare en innfall. Når Ingrid slutter å svare, prøver jeg å ringe. Hun avviser samtalen.

Sønnen spør kaldt: «Mamma, hva holder du på med?» og legger til: «Folk snakker. På din alder oppfører man seg ikke så». Jeg prøver å spøke: «I hvilken alder, kjære? Jeg er bare sekstiseks!» Han forstår ikke vitsen.

For dem betyr bare at jeg ikke er der hvor jeg skal være hjemme, med telefonen klar, tilgjengelig for å hjelpe, passe barnebarnet, sende en overføring i kroner.

De begynner å kritisere. Så kommer skylden: «Du har alltid vært ansvarlig, og nå oppfører du deg som en tenåring!» «Du kan ikke bare reise!» «Hva vil folk si?»

Jeg sier at jeg ikke lever for andre. Etter den samtalen blir alt verre. Barnebarnene slutter å ringe. Jeg får ikke invitasjon til den yngste barnebarnets bursdag. Hjertet mitt gjør vondt, men jeg vender ikke tilbake.

I den lille hytten med duftende hage, med mannen som hver morgen lager kaffe og sier: «God morgen, vakre», føler jeg meg meg selv. Ikke bestemor, ikke gammel dame. Bare meg.

Kvelden kommer, jeg ser på ham og spør: «Tror du barna en dag vil forstå?» Han trekker på skuldrene. «Jeg vet ikke. Men jeg vet at du har forstått deg selv. Og det er det viktigste.» Jeg gråter lenge den kvelden, ikke av sorg, men av berøring.

Jeg vet ikke hvordan historien utvikler seg. Kanskje de kommer tilbake til meg, kanskje ikke. Men jeg vet at ingen har rett til å si at det er for sent for følelser, at kjærlighet kun er for de unge.

For jeg føler meg ung akkurat nå. Det er kanskje ikke lett å være lykkelig når andre er imot, men det er fortsatt ekte, fortjent lykke.

Barna lever sine egne liv. Barnebarna vokser opp. Kanskje de en dag ser på meg ikke som en som har gjort noe «feil», men som en kvinne som våget å være seg selv.

Hvis de spør meg om jeg angrer, svarer jeg at det eneste jeg angrer på, er at jeg ventet så lenge. For det er aldri for sent å bli forelsket igjen.

Rate article
Intigue Life
Jeg flyttet inn med en mann jeg møtte på sanatoriet, og barna sa at jeg tuller.