Husker jeg? Jeg kan umulig glemme!
Paula, det er noe jeg må snakke med deg om… Vel, husker du min utenomekteskapelige datter, Marthe? min mann snakket i gåter, og jeg kjente uroen bre seg i meg.
Om jeg husker? Slike ting glemmer man ikke. Hva er det nå da? Jeg satte meg på stolen og forberedte meg på dårlige nyheter.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal si det… Marthe trygler meg om å ta til oss datteren hennes, altså mitt barnebarn, mumlet Øyvind.
Hva i all verden, Øyvind? Hvor er mannen til Marthe da? Jeg kjente nysgjerrigheten og irritasjonen stige.
Du skjønner, Marthe har ikke lenge igjen. Hun har aldri hatt noen mann. Moren hennes giftet seg med en amerikaner for lenge siden og bor i USA. Marthe har ingen kontakt med henne, de har vært uvenner i årevis. Andre slektninger har hun ikke. Derfor spør hun oss, Øyvind rødmet og så ned.
Og du? Hva tenker du å gjøre? Jeg visste allerede hva jeg kom til å foreslå.
Jeg rådfører meg med deg, Paula. Vil du det, så blir det sånn, Øyvind kikket endelig spørrende på meg.
Så det er sånn, ja. Du rotet deg bort i ungdommen, men det er jeg som må ta ansvar? Jeg kjente sinne boble i meg.
Paula, vi er jo familie. Det her må vi avgjøre sammen, Øyvind prøvde seg.
Ja, nå passer det å være felles. Men da du snek deg til sidesprangene dine, rådførte du deg ikke med meg. Jeg er tross alt kona di! Jeg snufset og gikk ut av rommet med tårer i øynene.
Da jeg gikk på ungdomsskolen, var jeg sammen med klassekameraten Petter. Men da den nye gutten, Øyvind, begynte i klassen, glemte jeg Petter helt. Han ble fort kastet på dør. Øyvind fikk opp øynene for meg, fulgte meg hjem, ga meg blomster han plukket på kirkegården, og etter en uke endte vi opp i sengen sammen. Jeg sa ikke et ord; jeg hadde forelsket meg hodestups. Vi fullførte skolen, og Øyvind måtte i militæret i Tromsø. Jeg gråt på perrongen da han dro.
Vi brevvekslet i et år, og så kom han hjem på perm. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle te meg av glede. Løp etter ham som en glad valp og sugde til meg hvert blikk, mens Øyvind visket lovnader:
Paula, jeg kommer hjem om et år, så gifter vi oss! Men for meg er du allerede min kone.
Når han sa sånt, kjentes det hele som ren lykke, sånn ble det hele livet. En eneste søt tanke eller blikk fra Øyvind, så smeltet jeg som snø i mars.
Så reiste Øyvind igjen, og jeg ventet på ham med lengsel, overbevist om at jeg var hans forlovede. Men etter et halvt år fikk jeg brev. Øyvind skrev at vi måtte gjøre det slutt; han hadde funnet den store kjærligheten der oppe og ville aldri komme hjem.
Og i mellomtiden sparket det en liten gutt under hjertet mitt. Bryllup ble det ikke snakk om. Som mormor alltid sa:
Ikke stol på havren før den er i sekken.
Tiden kom, og jeg fikk lille Iver. Petter, min eks, tilbød seg å hjelpe og jeg takket ja, for hva skulle jeg ellers gjøre? Ja, vi kom nær hverandre. Jeg hadde få forhåpninger om å se Øyvind igjen.
Han forsvant ut av livet mitt, ga ikke lyd fra seg før han plutselig sto i døren en dag. Petter åpnet, og der sto Øyvind.
Kan jeg komme inn? Øyvind så overrasket ut.
Jaja, kom igjen da, Petter lot ham motvillig slippe inn.
Iver merket spenningen og klamret seg til Petter.
Petter, ta deg en tur med Iver, jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre.
Petter og Iver gikk ut.
Er det mannen din? Øyvind spurte sjalu.
Hva angår det deg? Hvorfor er du her? Jeg var irritert og ante ingenting om Øyvinds motiv.
Savnet deg, Paula. Men jeg ser at du har etablert deg. Familie og alt. Da lar jeg dere være i fred. Beklager å ha forstyrret idyllen, Øyvind var på vei ut.
Vent, Øyvind. Hva vil du egentlig? Vil du bare såre meg? Petter hjelper meg, han oppdrar din sønn, jeg prøvde å stoppe ham. Følelsene for Øyvind var ikke helt borte.
Jeg har kommet tilbake, Paula. Vil du ha meg? Øyvind så på meg med et glimt av håp.
Kom inn, det er straks middag, hjertet spratt, en bølge av lykke slo inn over meg. Han hadde kommet tilbake. Kan hende hadde han ikke glemt meg.
Petter, stakkar, fikk avskjed igjen. Iver trengte sin biologiske far, ikke en stefar. Senere fant Petter kjærligheten med en god kvinne med to egne barn.
Årene gikk. Øyvind klarte aldri å gi Iver farskjærlighet. Han behandlet ham som en fremmed og var sikker på at Iver var Petters sønn.
Han brant ikke for sønnen. Jeg kjente det i ryggmargen. Slik var Øyvind: Rask til å tenne, rask til å gå videre. Han var notorisk utro både med venninner og venninners venninner. Jeg gråt, men klamret meg fast, passet på familien vår.
Kanskje var min situasjon enklere enn hans. Den som elsker, lever i lykkelig uvitenhet. Jeg slapp å lyve og finne på bortforklaringer. Jeg elsket bare; Øyvind var alt for meg. Av og til hadde jeg lyst til å forlate ham. Men om natten kjeftet jeg på meg selv for slike tanker. Hvor skulle jeg gå? Finne en ny Øyvind? Han ville jo ikke klare seg uten meg jeg var både elskerinne, kone og mor for ham.
Øyvind mistet sin egen mor da han var fjorten. Hun døde stille en natt. Kanskje derfor har han aldri funnet nok varme hos én kvinne. Jeg har alltid tilgitt han alt, syntes synd på ham. En gang hadde vi en skikkelig krangel. Jeg jaget ham ut; han flyttet til slekta si.
En måned gikk, jeg husket knapt hvorfor vi var uvenner, men Øyvind kom ikke hjem. Jeg måtte til slutt oppsøke familien hans. Tanten hans ble overrasket:
Paula, hvorfor vil du ha Øyvind? Han sa at dere hadde skilt lag. Nå har han fått seg ei ny.
Hun ga meg adressen. Jeg dro bort.
God dag, kan jeg få snakke med Øyvind? Jeg prøvde å være høflig.
Jenta smilte spydig og smelte døren igjen rett foran meg. Jeg gikk hjem, taus.
Øyvind kom tilbake et år senere. I mellomtiden hadde han fått datteren Marthe med den nye kjæresten. Jeg har alltid klandret meg selv for at jeg kastet ham ut. Da hadde kanskje ikke den jenta fått klørne inn i ham og født Marthe. Siden har jeg vært overbærende, forsøkt å gjøre Øyvind lykkelig.
Vi snakket aldri om Marthe. Det var et tabu, som om hele livet vårt ville rase sammen med bare én setning.
Gjorde det så mye da at han fikk et barn utenfor ekteskapet? Slikt skjer vel. Slike jenter klarte ikke å holde seg unna andres menn.
Årene gikk. Øyvind ble roligere, mildere, satt mest hjemme og så på TV. Vår egen Iver giftet seg ung og ga oss tre barnebarn. Så, plutselig
Marthe, Øyvinds utenomekteskapelige datter, tok kontakt etter mange år. Hun ber om at vi skal ta til oss jenta hennes.
Man får seg noen runder med tankene. Hvordan skulle vi forklare Iver en fremmed jente i huset, når han ikke visste om farens sprell i ungdommen?
Uten å nøle tok vi fosteromsorg for fem år gamle Alina. Marthe døde, bare tretti år gammel. Jorden gror over graver, men livet ruller videre.
Øyvind tok mann til mann-praten med Iver. Sønnen vår konkluderte rolig da han hadde hørt alt:
Mamma, pappa det som har vært, det har vært. Jeg er ikke her for å dømme. Selvfølgelig tar vi imot henne; hun er jo familie.
Vi pustet lettet ut. Guttungen vår har hjertet på rett plass.
Nå er Alina blitt seksten. Hun forguder farfar Øyvind og har alltid et smil eller en hemmelighet å dele med ham; meg kaller hun bestemor, og sier at hun ligner på meg fra mine yngre dager. Jeg protesterer aldri.
Når jeg ser tilbake, kjenner jeg at familieliv ikke handler om blod alene, men om å vise kjærlighet, tilgivelse og å holde sammen samme hva som har skjedd. Det er min livsvisdom.




