Du har ikke fortjent det – Etter skilsmissen trodde jeg aldri at jeg kunne stole på noen igjen, – Andrei dreide en tom espressokopp mellom fingrene, og stemmen hans brast og skalv så ekte at Ksenia ufrivillig lente seg fremover. – Når noen svikter deg, er det som om en bit av deg forsvinner. Hun påførte meg en skade jeg aldri kan reparere. Jeg var sikker på at jeg ikke ville komme meg ut av det, at jeg ikke ville overleve… Andrei sukket tungt og fortsatte å fortelle, lenge. Om kona som ikke satte pris på ham. Om smerten, som aldri slapp taket. Om frykten for å begynne på nytt. Hvert ord la seg som en varm stein i Ksenias hjerte, og i tankene så hun for seg hvordan hun skulle bli kvinnen som ga ham troen på kjærligheten tilbake. Hvordan de sammen skulle hele sårene hans. Hvordan han til slutt skulle innse at ekte lykke bare kunne oppleves med henne. Andrei nevnte Maksim på deres andre date, mellom desserten og kaffen… – Forresten, jeg har en sønn. Han er sju. Bor med moren, men tilbringer hver helg hos meg. Det har retten bestemt. – Så fint! – svarte Ksenia med et strålende smil. – Barn er jo lykke. I fantasien hennes så hun allerede for seg lørdagsfrokoster for tre, turer i parken, felles kvelder foran TVen. Gutten trengte kvinnelig omsorg, morskjærlighet. Hun skulle bli hans andre mor – ikke en erstatning, selvfølgelig, men noen nær og trygg… – Er du helt sikker på at det er greit for deg? – spurte Andrei henne med et underlig smil, som Ksenia den gangen tok for skepsis. – Mange kvinner trekker seg når de får vite om barnet. – Jeg er ikke som mange andre, – svarte hun stolt. …Den første helgen med Maksim ble en eneste stor fest. Ksenia lagde pannekaker med blåbær – hans favoritt, som Andrei hadde fortalt henne. Hun satt tålmodig med matteboken og forklarte alt enkelt og forståelig. Vasket t-skjorten med dinosaurer, strøk skoleuniformen, passet på at han lå i sengen klokken ni. – Du må slappe av, – sa hun en gang til Andrei, da hun så ham ligge langstrakt på sofaen med fjernkontrollen i hånden. – Jeg ordner dette. Andrei nikket – takknemlig, trodde hun da. Nå ser hun: det var et anerkjennende nikk for at ting var sånn de skulle være. …Måneder ble til år. Ksenia jobbet som logistikkansvarlig, dro hjemmefra klokken åtte, kom hjem klokken sju. Lønnen var ikke verst – i Oslo-målestokk. Holdt fint til dem to. Men de var jo tre. – Nok en forsinkelse på byggeplassen, – sa Andrei med stemmen til én som melder en naturkatastrofe. – Kunder svikter, men det dukker snart opp en stor kontrakt. Jeg lover. Den store kontrakten hadde aldri kommet nærmere enn synsranden på halvannet år. Noen ganger nærmet den seg, andre ganger fjernet den seg, men aldri materialiserte den seg. Regningene kom derimot like presist. Husleie. Strøm. Internett. Mat. Barnebidrag til Marina. Nye joggesko til Maksim. Skolepenger. Ksenia betalte alt i stillhet. Hun sparte inn på lunsjene, tok med matboks, tok aldri taxi – ikke engang i regnvær. Manikyr hadde hun ikke råd til lenger, filte neglene selv, og lot være å tenke på at hun før hadde råd til salong. På tre år fikk hun blomster tre ganger fra Andrei. Hun husket hvert enkelt bukett – billige roser fra blomsterstanten ved T-banen rett ved hjemmet, allerede litt slappe, med knekte torner. Sikkert på tilbud… Den første gangen for å be om unnskyldning etter at han kalte henne hysterisk foran Maksim. Den andre gangen etter et rabalder fordi en venninne hadde kommet på besøk uanmeldt. Den tredje gangen etter at han hadde glemt bursdagen hennes fordi han satt hos venner. – Andrei, jeg trenger ikke dyre gaver, – prøvde hun å si mykt, valgte ordene nøye. – Men av og til ønsker jeg bare å vite at du tenker på meg. Til og med et kort hadde vært nok… Ansiktet hans endret seg på et øyeblikk. – Det er bare penger for deg, sant? Bare gaver? Du tenker ikke på kjærlighet, på det jeg har gått gjennom? – Det er ikke det jeg mener… – Du har ikke fortjent det. – Andrei slang de ordene i ansiktet hennes, som søle. – Etter alt jeg har gjort for deg, kommer du med klager. Ksenia tidde. Hun tiet som alltid – det var enklest sånn. Enklere å leve, puste, late som alt var i orden. Likevel var det alltid penger til kompistreffene. Barer, fotballkvelder, kaféer hver torsdag. Han kom hjem i godt humør, svett og tobakksluktende, og la seg uten å se at Ksenia fortsatt var våken. Hun overbeviste seg selv: Det er sånn det skal være. Kjærlighet er ofre. Kjærlighet er tålmodighet. Han vil forandre seg. Snart. Bare hun gir litt mer oppmerksomhet, elsker litt mer, for han har tross alt vært gjennom så mye… …Snakk om bryllup ble som å gå i et minefelt. – Vi har det jo bra, hvorfor trenger vi papir på det? – Andrei viftet temaet vekk som en plagsom flue. – Etter det jeg opplevde med Marina, trenger jeg tid. – Tre år, Andrei. Tre år er lenge. – Du presser meg. Du presser alltid! – Han reiste seg irritert og gikk, og samtalen ble aldri fullført. Ksenia ønsket barn. Egne barn, som hun kunne kalle sine. Hun var 28, og de biologiske klokkene tikket høyere for hver måned. Men Andrei ville ikke bli far igjen – han hadde jo allerede en sønn, og det fikk være nok. …Den lørdagen ba hun bare om én dag. Bare én dag. – Jentene har invitert meg. Vi har ikke sett hverandre på lenge. Jeg er hjemme i kveld. Andrei så på henne som om hun hadde sagt at hun ville flykte til et annet kontinent. – Og Maksim, da? – Du er faren hans. Tilbring en dag med din egen sønn. – Så nå forlater du oss? På en lørdag? Når jeg hadde håpet å hvile? Ksenia blunket, så igjen. På tre år hadde hun aldri latt dem være alene en eneste helg. Hun hadde aldri bedt om en dag fri. Hun laget maten, vasket, hjalp med leksene, vasket klær, strøk – alt parallelt med full jobb. – Jeg vil bare se venninnene mine. Noen timer… Og det er jo din sønn, Andrei. Klarer du ikke én dag alene med ham? – Du skal elske barnet mitt like mye som meg! – ropte Andrei plutselig. – Du bor i min leilighet, spiser min mat, og nå skal du begynne å stille krav?! Hans leilighet. Hans mat. Ksenia betalte husleien. Ksenia handlet mat med sin lønn. I tre år hadde hun forsørget en mann som skrek til henne fordi hun ønsket én dag med venninnene sine. Hun så på Andrei – ansiktet fortrukket, blodårene hamret i tinningen, nevene knyttet – og så ham for første gang på ordentlig. Ikke som en ulykkelig offer for omstendighetene. Ikke som en sjel som trengte å bli reddet. Bare en voksen mann som kunne kunsten å utnytte andres godhet. For Andrei var Ksenia hverken kjæreste eller fremtidig kone. Bare en økonomisk sponsor og gratis hushjelp. Ikke noe annet. Da Andrei gikk for å levere Maksim til Marina, tok Ksenia frem baggen. Hendene beveget seg rolig og bestemt – ingen skjelving, ingen tvil. Pass. Telefon. Lader. Noen T-skjorter. Ola-bukse. Resten kan kjøpes etterpå. Resten betyr ingenting. Hun lot være å legge igjen en lapp. Hvilken vits var det å forklare seg for noen som aldri hadde sett henne for den hun var? Døren lukket seg stille bak henne – uten drama… Samtalene startet en time senere. Først én, så en til, så ringte det ustanselig – vibreringen fikk telefonen til å hoppe på bordet. – Ksenia, hvor er du?! Hva skjer?! Jeg kommer hjem og du er borte! Hva tror du du driver med?! Skal jeg gå sulten nå? Hva for slags oppførsel er dette! Hun satt og lyttet til stemmen hans – sint, krevende, fylt av såret indignasjon – og undret seg. Til og med nå, etter at hun hadde gått, tenkte Andrei bare på seg selv. På sitt eget ubehag. På hvem som nå skulle lage middag. Ikke ett “unnskyld”. Ikke én eneste gang “hva skjedde”. Bare “hvordan våger du”. Ksenia blokkerte nummeret hans. Fant ham i meldingene – blokkerte. På sosiale medier – blokkerte. Overalt der han kunne nå henne, bygde hun en mur. Tre år. Tre år hadde hun levd med en som aldri elsket henne. Som bare utnyttet godheten hennes som forbruksvare. Som overbeviste henne om at kjærlighet var å ofre seg selv. Men kjærlighet er ikke slik. Kjærlighet er ikke ydmykelse. Kjærlighet gjør ikke et menneske til hushjelp. Ksenia gikk gjennom kveldens Oslo, og for første gang på lenge pustet hun fritt. Hun lovet seg selv: Aldri mer blande kjærlighet med selvutslettelse. Aldri mer redde dem som spiller på medlidenhet. Alltid velge seg selv. Bare seg selv…

Etter skilsmissen trodde jeg aldri jeg skulle klare å stole på noen igjen, sa Sindre, mens han rullet den tomme espressokoppen mellom fingrene. Stemmen hans brast, et kort øyeblikk virket han liten og sårbar, og Ingrid lente seg fram, dratt nærmere av hans smerte. Når du blir sveket, mister du noe av deg selv. Hun ødela noe i meg. Det tok lang tid før jeg trodde jeg skulle komme meg videre… at jeg skulle klare å leve.

Han pustet tungt, og fortalte lenge. Om kona som ikke forsto ham. Om smerten som satt fast. Om frykten for å begynne på nytt. Hvert ord trillet inn i Ingrids bryst som varme småsteiner. Hun så for seg at nettopp hun kunne være kvinnen som vissket bort smerten hans, som fikk ham til å tro på kjærligheten igjen. Sammen skulle de hele sårene. Hun skulle vise ham at lykken var mulig, men bare når han var med henne.

Sønnen til Sindre nevnte han først på deres andre date, mellom dessert og kaffe.

Jeg har forresten en sønn, han heter Mikkel og er sju år. Han bor hos moren sin, men er hos meg annenhver helg. Slik bestemte lagmannsretten.
Så fint! Ingrid lyste opp i ansiktet. Barn er jo en gave.

Inne i hodet hennes dukket det opp bilder av lune lørdagsfrokoster, turer til Frognerparken, filmkvelder i sofaen. Gutten trengte omsorg, en kvinnes varme. Hun kunne ikke bli hans mor, men kanskje noe like viktig trygt, nært, ekte.

Du mener det altså? Sindre så på henne med et skjevt smil, som hun tok for å være forsiktig skepsis. Mange kvinner trekker seg når barnet kommer på banen.
Jeg er ikke som mange, svarte hun stolt.

De første helgene med Mikkel ble en liten fest. Ingrid stekte blåbærpannekaker yndlingsretten hans, hadde Sindre sagt og satt tålmodig med matteboken, forklarte oppgavene rolig og enkelt. Hun vasket dinosaur-genseren hans, strøk skjorten og sørget for at han la seg klokken ni.

Du bør slappe litt av, sa hun til Sindre da han lå henslengt på sofaen med fjernkontrollen. Jeg klarer meg.

Han nikket, og hun tolket det som takknemlighet den gangen. Nå visste hun bedre; det var et nikk fra en som tok hjelpen for gitt.

Tida gikk, måneder rant over i år. Ingrid jobbet som koordinator i et transportselskap, dro på jobb før åtte, var hjemme etter sju. Lønningen var grei etter Oslos standard, nok for to men de var tre.

Ny forsinkelse på byggeplassen, sa Sindre med den samme alvorstyngden som om han fortalte om en naturkatastrofe. Byggherren har trukket seg. Men snart kommer en stor kontrakt, det lover jeg.

Den store kontrakten hadde vært fem minutter unna i snart halvannet år. Fakturaene kom til gjengjeld punktlig: husleie, strøm, internett, mat, barnebidrag til Merete, nye joggesko til Mikkel. Skolepenger. Ingrid betalte alt, i stillhet. Hun sparte på lunsjene, tok med matpakke, lot være å ta taxi selv når regnet øste. Hun hadde ikke vært hos manikyr på et år filete neglene hjemme, prøvde å ikke tenke på hvor mye hun savnet ordentlig egenpleie.

På tre år fikk hun blomster bare tre ganger. Hun husket hver bukett visne roser fra kiosken ved T-banen på Majorstuen, med knekte torner og brunrøde blader. Sikkert på tilbud.

Første gangen han ga blomster var det som unnskyldning han hadde kalt henne hysterisk foran Mikkel. Andre gang etter at hun kjefte på at venninna Helena kom på besøk uten å si ifra. Tredje gang hun prøvde å glemme det, men det var bursdagen hennes. Han hadde glemt henne fordi han ble sittende hos en kompis.

Sindre, jeg trenger ikke dyre gaver, sa hun en kveld, myk i stemmen, valgte ordene med omhu. Men iblant har jeg lyst til å vite at du tenker på meg. Et kort, for eksempel…

Med ett skar ansiktet hans seg til.

Det handler bare om penger for deg? Bare gaver? Tenker du ikke på alt jeg har vært gjennom, på kjærligheten vår?
Det er ikke sånn…
Du fortjener ingenting! Ordene kom som et hardt slag. Hver gang jeg gjør noe for deg, klager du bare.

Ingrid tiet. Hun gjorde alltid det da gikk alt lettere. Det var lettere å late som om alt var bra.

Men så snart det gjaldt kompiser, fantes det alltid penger for Sindre. Torsdagskvelder på bar, fotballpub, bråk i gangene når han kom hjem, full og tung, stinkende av øl og røyk, falt ned i sengen uten å merke at Ingrid var våken.

Hun overbeviste seg selv: dette er kjærlighet. Kjærlighet er å bære. Kjærlighet er å vente. Han kommer til å forandre seg. Bare hun holder ut. Elsker hardere. Fordi han har hatt det vanskelig.

Samtaler om bryllup var som å gå på glasskår.

Vi er jo lykkelige, trenger ikke papir for det, Sindre veivet med hånden. Etter alt jeg gikk gjennom med Merete, må jeg ha tid.
Tre år, Sindre. Det er mye tid.
Du presser! Presser bestandig! Han reiste seg irritert og gikk på stua og samtalen var glemt.

Ingrid drømte om egne barn. Hun var tjueåtte. Biologien ropte høyere for hver måned. Men Sindre ville ikke ha flere barn han hadde allerede ett, det fikk holde.

En lørdagsmorgen bad hun så forsiktig som hun kunne:

Jentene mine har invitert meg. Jeg skal bare være borte noen timer. Kommer hjem til kvelden.

Sindre så på henne som om hun hadde tenkt å emigrere.

Hva med Mikkel?
Det er din sønn, Sindre. Du klarer en dag med ham.
Du svikter oss? På lørdag? Når jeg endelig skulle hvile?

Ingrid blunket. I tre år hadde hun ikke unnet seg én fri dag. Hun hadde laget mat, holdt huset, gjort lekser, vasket og ordnet alt ved siden av full jobb.

Jeg vil bare møte venninnene mine. Noen timers pause… Han er din sønn, klarer du ikke én dag med ham alene?
Du skal elske barnet mitt akkurat som du elsker meg! ropte plutselig Sindre. Du bor i min leilighet, spiser min mat, og nå begynner du å kreve ting?

Hans leilighet. Hans mat. Hun betalte husleien. Hun kjøpte maten. I tre år har hun forsørget en mann som kjeftet på henne for å ville ha venninnetid.

Først nå så hun ham som han virkelig var ikke en stakkar, ikke en fortapt sjel som trengte å reddes, men en fullt voksen mann som visste å utnytte andres godhet. Ingrid var ikke elsket, ikke fremtidig kone. Bare gratis hushjelp og økonomisk trygghet. Ingenting mer.

Da Sindre fulgte Mikkel til Merete, fant Ingrid frem en bag. Hendene hennes var rolige, uten den minste skjelving; ingen tvil igjen. Pass. Mobil. Lader. Et par T-skjorter, en jeans. Resten kunne kjøpes. Resten spilte ingen rolle.

Hun skrev ingen lapp. Det var ikke vits å forklare noe til en som aldri hadde regnet henne for noe.

Døra lukket seg forsiktig bak henne. Ingen dramatikk.

Det gikk en time, så begynte telefonen å dirre under et regn av meldinger og anrop.

Ingrid, hvor er du?! Hva driver du med?! Jeg kommer hjem, du er ikke her! Hva er dette? Hvor er middagen?! Skal jeg sulte eller?!

Hun lyttet en stund til stemmen hans sint, krevende, full av selvrettferdighet. Selv nå tenkte Sindre bare på seg selv. Ingen «unnskyld». Ingen «hva skjedde?». Bare uforstand: «Hvordan våger du?»

Hun blokkerte nummeret hans. Blokkerte ham på Messenger. På alle sosiale medier. Isolerte seg, én mur av gangen.

Tre år. Tre år med en mann som aldri elsket henne. Som brukte hennes godhet til siste rest. Som overbeviste henne om at å ofre seg selv var kjærlighet.

Men kjærlighet er ikke slik. Kjærlighet ydmyker ikke. Kjærlighet gjør deg ikke til hushjelp.

Ingrid gikk gjennom skumringen over Oslo, pusten var lett for første gang på lenge. Hun sverget for seg selv: aldri mer blande kjærlighet og selvutslettelse. Aldri mer redde noen som bare trykker på samvittigheten.

Hun skulle alltid velge seg selv. Alltid.

Rate article
Intigue Life
Du har ikke fortjent det – Etter skilsmissen trodde jeg aldri at jeg kunne stole på noen igjen, – Andrei dreide en tom espressokopp mellom fingrene, og stemmen hans brast og skalv så ekte at Ksenia ufrivillig lente seg fremover. – Når noen svikter deg, er det som om en bit av deg forsvinner. Hun påførte meg en skade jeg aldri kan reparere. Jeg var sikker på at jeg ikke ville komme meg ut av det, at jeg ikke ville overleve… Andrei sukket tungt og fortsatte å fortelle, lenge. Om kona som ikke satte pris på ham. Om smerten, som aldri slapp taket. Om frykten for å begynne på nytt. Hvert ord la seg som en varm stein i Ksenias hjerte, og i tankene så hun for seg hvordan hun skulle bli kvinnen som ga ham troen på kjærligheten tilbake. Hvordan de sammen skulle hele sårene hans. Hvordan han til slutt skulle innse at ekte lykke bare kunne oppleves med henne. Andrei nevnte Maksim på deres andre date, mellom desserten og kaffen… – Forresten, jeg har en sønn. Han er sju. Bor med moren, men tilbringer hver helg hos meg. Det har retten bestemt. – Så fint! – svarte Ksenia med et strålende smil. – Barn er jo lykke. I fantasien hennes så hun allerede for seg lørdagsfrokoster for tre, turer i parken, felles kvelder foran TVen. Gutten trengte kvinnelig omsorg, morskjærlighet. Hun skulle bli hans andre mor – ikke en erstatning, selvfølgelig, men noen nær og trygg… – Er du helt sikker på at det er greit for deg? – spurte Andrei henne med et underlig smil, som Ksenia den gangen tok for skepsis. – Mange kvinner trekker seg når de får vite om barnet. – Jeg er ikke som mange andre, – svarte hun stolt. …Den første helgen med Maksim ble en eneste stor fest. Ksenia lagde pannekaker med blåbær – hans favoritt, som Andrei hadde fortalt henne. Hun satt tålmodig med matteboken og forklarte alt enkelt og forståelig. Vasket t-skjorten med dinosaurer, strøk skoleuniformen, passet på at han lå i sengen klokken ni. – Du må slappe av, – sa hun en gang til Andrei, da hun så ham ligge langstrakt på sofaen med fjernkontrollen i hånden. – Jeg ordner dette. Andrei nikket – takknemlig, trodde hun da. Nå ser hun: det var et anerkjennende nikk for at ting var sånn de skulle være. …Måneder ble til år. Ksenia jobbet som logistikkansvarlig, dro hjemmefra klokken åtte, kom hjem klokken sju. Lønnen var ikke verst – i Oslo-målestokk. Holdt fint til dem to. Men de var jo tre. – Nok en forsinkelse på byggeplassen, – sa Andrei med stemmen til én som melder en naturkatastrofe. – Kunder svikter, men det dukker snart opp en stor kontrakt. Jeg lover. Den store kontrakten hadde aldri kommet nærmere enn synsranden på halvannet år. Noen ganger nærmet den seg, andre ganger fjernet den seg, men aldri materialiserte den seg. Regningene kom derimot like presist. Husleie. Strøm. Internett. Mat. Barnebidrag til Marina. Nye joggesko til Maksim. Skolepenger. Ksenia betalte alt i stillhet. Hun sparte inn på lunsjene, tok med matboks, tok aldri taxi – ikke engang i regnvær. Manikyr hadde hun ikke råd til lenger, filte neglene selv, og lot være å tenke på at hun før hadde råd til salong. På tre år fikk hun blomster tre ganger fra Andrei. Hun husket hvert enkelt bukett – billige roser fra blomsterstanten ved T-banen rett ved hjemmet, allerede litt slappe, med knekte torner. Sikkert på tilbud… Den første gangen for å be om unnskyldning etter at han kalte henne hysterisk foran Maksim. Den andre gangen etter et rabalder fordi en venninne hadde kommet på besøk uanmeldt. Den tredje gangen etter at han hadde glemt bursdagen hennes fordi han satt hos venner. – Andrei, jeg trenger ikke dyre gaver, – prøvde hun å si mykt, valgte ordene nøye. – Men av og til ønsker jeg bare å vite at du tenker på meg. Til og med et kort hadde vært nok… Ansiktet hans endret seg på et øyeblikk. – Det er bare penger for deg, sant? Bare gaver? Du tenker ikke på kjærlighet, på det jeg har gått gjennom? – Det er ikke det jeg mener… – Du har ikke fortjent det. – Andrei slang de ordene i ansiktet hennes, som søle. – Etter alt jeg har gjort for deg, kommer du med klager. Ksenia tidde. Hun tiet som alltid – det var enklest sånn. Enklere å leve, puste, late som alt var i orden. Likevel var det alltid penger til kompistreffene. Barer, fotballkvelder, kaféer hver torsdag. Han kom hjem i godt humør, svett og tobakksluktende, og la seg uten å se at Ksenia fortsatt var våken. Hun overbeviste seg selv: Det er sånn det skal være. Kjærlighet er ofre. Kjærlighet er tålmodighet. Han vil forandre seg. Snart. Bare hun gir litt mer oppmerksomhet, elsker litt mer, for han har tross alt vært gjennom så mye… …Snakk om bryllup ble som å gå i et minefelt. – Vi har det jo bra, hvorfor trenger vi papir på det? – Andrei viftet temaet vekk som en plagsom flue. – Etter det jeg opplevde med Marina, trenger jeg tid. – Tre år, Andrei. Tre år er lenge. – Du presser meg. Du presser alltid! – Han reiste seg irritert og gikk, og samtalen ble aldri fullført. Ksenia ønsket barn. Egne barn, som hun kunne kalle sine. Hun var 28, og de biologiske klokkene tikket høyere for hver måned. Men Andrei ville ikke bli far igjen – han hadde jo allerede en sønn, og det fikk være nok. …Den lørdagen ba hun bare om én dag. Bare én dag. – Jentene har invitert meg. Vi har ikke sett hverandre på lenge. Jeg er hjemme i kveld. Andrei så på henne som om hun hadde sagt at hun ville flykte til et annet kontinent. – Og Maksim, da? – Du er faren hans. Tilbring en dag med din egen sønn. – Så nå forlater du oss? På en lørdag? Når jeg hadde håpet å hvile? Ksenia blunket, så igjen. På tre år hadde hun aldri latt dem være alene en eneste helg. Hun hadde aldri bedt om en dag fri. Hun laget maten, vasket, hjalp med leksene, vasket klær, strøk – alt parallelt med full jobb. – Jeg vil bare se venninnene mine. Noen timer… Og det er jo din sønn, Andrei. Klarer du ikke én dag alene med ham? – Du skal elske barnet mitt like mye som meg! – ropte Andrei plutselig. – Du bor i min leilighet, spiser min mat, og nå skal du begynne å stille krav?! Hans leilighet. Hans mat. Ksenia betalte husleien. Ksenia handlet mat med sin lønn. I tre år hadde hun forsørget en mann som skrek til henne fordi hun ønsket én dag med venninnene sine. Hun så på Andrei – ansiktet fortrukket, blodårene hamret i tinningen, nevene knyttet – og så ham for første gang på ordentlig. Ikke som en ulykkelig offer for omstendighetene. Ikke som en sjel som trengte å bli reddet. Bare en voksen mann som kunne kunsten å utnytte andres godhet. For Andrei var Ksenia hverken kjæreste eller fremtidig kone. Bare en økonomisk sponsor og gratis hushjelp. Ikke noe annet. Da Andrei gikk for å levere Maksim til Marina, tok Ksenia frem baggen. Hendene beveget seg rolig og bestemt – ingen skjelving, ingen tvil. Pass. Telefon. Lader. Noen T-skjorter. Ola-bukse. Resten kan kjøpes etterpå. Resten betyr ingenting. Hun lot være å legge igjen en lapp. Hvilken vits var det å forklare seg for noen som aldri hadde sett henne for den hun var? Døren lukket seg stille bak henne – uten drama… Samtalene startet en time senere. Først én, så en til, så ringte det ustanselig – vibreringen fikk telefonen til å hoppe på bordet. – Ksenia, hvor er du?! Hva skjer?! Jeg kommer hjem og du er borte! Hva tror du du driver med?! Skal jeg gå sulten nå? Hva for slags oppførsel er dette! Hun satt og lyttet til stemmen hans – sint, krevende, fylt av såret indignasjon – og undret seg. Til og med nå, etter at hun hadde gått, tenkte Andrei bare på seg selv. På sitt eget ubehag. På hvem som nå skulle lage middag. Ikke ett “unnskyld”. Ikke én eneste gang “hva skjedde”. Bare “hvordan våger du”. Ksenia blokkerte nummeret hans. Fant ham i meldingene – blokkerte. På sosiale medier – blokkerte. Overalt der han kunne nå henne, bygde hun en mur. Tre år. Tre år hadde hun levd med en som aldri elsket henne. Som bare utnyttet godheten hennes som forbruksvare. Som overbeviste henne om at kjærlighet var å ofre seg selv. Men kjærlighet er ikke slik. Kjærlighet er ikke ydmykelse. Kjærlighet gjør ikke et menneske til hushjelp. Ksenia gikk gjennom kveldens Oslo, og for første gang på lenge pustet hun fritt. Hun lovet seg selv: Aldri mer blande kjærlighet med selvutslettelse. Aldri mer redde dem som spiller på medlidenhet. Alltid velge seg selv. Bare seg selv…