I dag har jeg sittet og tenkt tilbake på alt vi har gjort for tante Ingrid. Etter at onkelen min døde for ti år siden, har hun bodd alene i det gamle huset på landet. Hun har ingen barn, og vi har alltid følt oss litt ansvarlige for henne. Huset hennes hadde verken innlagt vann eller gass, og toalettet på gårdsplassen var alt annet enn komfortabelt. Hjemmet besto kun av to rom, og standarden var virkelig enkel.
Tante Ingrid har to søstre den ene er min mor, og den andre bor i Sverige. Gjennom oppveksten husker jeg at vi ofte besøkte tante og onkel, og onkelen min var en karakter, alltid livlig og full av historier. Søstrene holdt kontakt, mest på telefon, men det virket aldri som de var spesielt nære.
Etter at onkel døde, måtte vi reise oftere ut til huset hennes. Vi kjøpte ved og kull for våre egne penger, og hjalp henne både med grønnsakshagen og med orden i huset. Vi tok aldri imot noe fra henne. Flere ganger har vi spurt om hun ville flytte til oss i byen, men hun sa alltid at livet i byen ikke var noe for henne.
Over tid klarte vi å få innlagt vann og gass i huset hennes. Kjøkkenet og badet oppgraderte vi, og vi bygget til og med en liten badestue ute på tunet. Vi la nytt tak og sørget for at hun kunne leve komfortabelt der ute. Til takksamhet sa tante Ingrid at hun skulle testamentere huset til barna våre.
Vi kom alltid når hun trengte hjelp eller selskap. Men plutselig dro hun til Sverige for å bo sammen med den yngste søsteren. Overraskende nok hadde de plutselig blitt så nære, og jeg undret meg over hvor denne søsterkjærligheten hadde kommet fra. Vi spurte om huset flere ganger, men hun sa bare vi skulle la det stå foreløpig.
Jeg har kjent på uroen; kanskje hun kommer tilbake en dag? Søsteren har jo sin egen familie i Sverige ektemann og voksen datter, og de bor alle i et hus sammen.
Vi hadde fortsatt nøklene til huset, så jeg og mannen min bestemte oss for å ta en tur i helgen for å sjekke. Da vi kom dit, passet ikke nøkkelen låsen var byttet, og på gjerdet stod det med store hvite bokstaver: Til salgs.
Vel hjemme igjen, søkte jeg opp huset hennes på Finn.no, og der lå det ute for salg. Jeg ringte megleren, og han kunne fortelle at huset allerede var solgt for nesten to millioner kroner. Jeg klarte ikke å ringe tante jeg var så sint og skuffet.
Alle de pengene og tiden vi hadde lagt i huset gjorde det mulig å selge det for en slik sum. En måned senere ringte tante Ingrid meg og sa hun hadde solgt huset, og gitt hele beløpet til niesen sin datteren til søsteren i Sverige. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal se mannen min i øynene. Alle investeringene i tantes hus var jo også hans penger.
Jeg sitter igjen med en bitter smak og funderer på hva familie egentlig betyr, når man plutselig ikke har noe å si.




