En samtale fra fortiden

15. november 2025

I dag morgenen oppdaget jeg at veggklokken i entréen hadde stoppet. Viseren sto fast på fem over fem. Jeg ristet den forsiktig, holdt den opp til øret bare stillhet. Kanskje batteriet var tomt, tenkte jeg. Eller kanskje det var et tegn. Et tegn på hva? Alt som egentlig skulle skje i livet, hadde allerede skjedd. Barna er vokst opp og har flyttet fra barnerommet. Min kone, Solveig Olsen, er ved god helse, men hun har de siste fem dagene vært på hyttetur hos en gammel venn. Den ensomheten hun har lært seg å leve med, føltes i disse stille timene ekstra tung og håndgripelig.

Jeg laget meg en sterk kopp kaffe, og blikket mitt falt på en gammel eske med kort som jeg hadde tatt ned fra loftet i går for å rydde. Jeg rev opp et falmet konvolutt uten merkelapp. Det var ikke et kort, men et brev skrevet med en nesten barnlig håndskrift. «Kjære Solveig! Gratulerer med dagen og ønsker» Deretter fulgte de vanlige ønskene, men hjertet mitt sank da jeg så signaturen: «Alltid din, Einar».

Einar Bjørnstad. Hansken fra universitetet, mannen jeg kunne ha gått i vielse med, men livet tok en annen vei. Han flyttet til Tromsø for å ta vare på sin mor. Brevene mellom dem ble færre, og så sluttet de helt. Solveig giftet seg senere med meg, fikk to barn, og lekte som om Einar var et fjern minne fra tretti år tilbake. Han ble en spøkelsesfigur fra et annet liv, uten forbindelse til nåtiden.

Likevel, med brevet i hånd, kjente jeg en skarp bønn om noe uavklart. Ikke om et liv som aldri ble levd hun elsket sitt eget liv. Men om den tråden som brakk den dagen, som har hengt i luften uten svar. Hvor er han nå? Lever han?

Tankene virket tåpelige, påvirket av morgenstillheten og den stillestående klokken. Jeg la brevet fra side, drakk opp kaffen og fortsatte på oppussingen. Men Bildet av Einar forble. Jeg husket høstturene i Vigelandsparken, hvordan han leste dikt av Nordahl Grieg, som hun knapt forsto, men smilte for å høre hans stemme.

Hele dagen gikk i en slags meditativ tåke. Jeg ryddet i skap, sorterte gamle bilder, brev og småting. Den stoppede klokken stod som en tavs vokter.

Neste dag kjøpte jeg et nytt batteri og satte det inn i klokken. Viseren ristet litt, begynte så å tikke igjen. En kjent, rolig klikk fylte entréen. I akkurat det øyeblikket ringte telefonen.

Solveig? sa en kjent, nesten smertefull stemme. Det var Einar. «Beklager forstyrrelsen, men jeg har tenkt på deg hele dagen. Jeg fant nummeret ditt via felles bekjente. Du har sikkert glemt meg helt.»

Jeg så på klokken, som nå løp jevnt. Jeg hadde ikke glemt ham; jeg hadde bare lagt ham langt, langt bort, som man gjør med både verdifullt og ubrukelig. Nå kom han tilbake, ikke for å endre alt, men for å sette en punkt eller kanskje en ellipsis.

Jeg husker deg, Einar svarte jeg stille. Jeg leste brevet ditt i går.

Det kom en kort, overrasket pause på den andre siden av linjen.

Det kan ikke være sant hvisket han. Jeg fant et gammelt bilde av oss ved elva. Vi

Vi snakket i over en time. Det viste seg at han nå bodde tre timers kjøretur fra Oslo, i Lillestrøm. En voksen datter og en liten barnebarn. Hans kone hadde gått bort for fem år siden.

Vi avtalte å møtes bare for en kopp kaffe og en samtale.

Jeg la på, gikk mot vinduet. Regnet trommet mot persiennene, skylte bort støvet fra fortiden. Jeg visste ikke hva som ventet. Ingenting skulle bli brutt eller knust. Den tidligere stille klokken hadde begynt å tikke igjen, og i mitt ellers så planlagte livet, kom et svakt, men tydelig slag av ny tid.

Ingen planer ble laget. Jeg forestilte meg ikke møtet jeg fryktet å ødelegge drømmen, å bli sviktet av egne forventninger. Jeg levde de neste dagene i en slags balanse, som å gå på tynn is om våren, kjenne den bøye seg under foten, men fortsatt holde seg oppe.

Lars, min kone Solveigs mann (og jeg), kom hjem fra hytta solbrun og lukten av grill. Han fortalte om fisketuren, om hvordan han og en kompis reparerte badstuen. Jeg nikket, smilte, stilte suppen på bordet, men så på ham som om jeg så ham fra utsiden hans vanlige, milde ansikt, de sterke hendene som håndterer hammeren eller gaflen. Jeg tenkte: Dette er min mannlige halvdel. En mann jeg har levd med, mens en annen livsfortelling lå bak døra, i form av en gråhåret mann med en stemme fra fortiden.

På dagen for møtet tok jeg på meg en enkel beigekjole den samme som Lars alltid har sagt at den står meg godt i. Jeg sminket meg kun med en lett vri av mascara. «Hvorfor?», spurte jeg meg selv. «For å vise ham at tiden har vært milde mot meg, eller for å bevise det for meg selv?»

Han valgte en liten kafé i Frogner, ikke i sentrum, men med koselige bord og duften av nystekt brød. Jeg gikk inn og så ham ved vinduet, nervøst kna et serviett, stirret ned i koppen sin. I det øyeblikket gjenkjente jeg ham ikke den unge gitarspilleren, men ham, nå. Rynkene i øynene, de slitne hendene på bordet, ble et vitnesbyrd om et levd liv. Han løftet blikket, reiste seg, og i ansiktet hans stod en stille, nesten redd erkjennelse: «Er du virkelig du?»

Solveig sa han, og stemmen hans skjelte.

Einar svarte jeg, og satte meg ned, fordi beina nesten ikke ville holde seg.

Første minutter var tomme: vær, veien, byen som endret seg. Han innrømmet at han hadde kjørt som til en eksamen, skiftet skjorte tre ganger. Jeg lo, og isen begynte å smelte.

Deretter kom minnene. Først forsiktige, som å smake på vann, så modigere. Vi lo over studentlivets komiske uhell som en gang føltes som tragedier. Vi husket den beryktede strukturelle læreren som alle fryktet, og de nattlige turene rundt i Oslo med hele klassen.

Da kaffen var drukket og nye kopper stod på bordet, kom stillheten. Den øyeblikk hvor hovedpoenget skulle falle.

Jeg har lenge angret, sa han uten å se på meg, mens han snurret på en liten tallerken. At jeg ikke tok deg med meg. At jeg trodde jeg ga oss tid. Men tiden viste seg å være mot oss.

Jeg satt stille. Hva skulle jeg si? At jeg også angret? Det ville vært usant. Den veien jeg valgte, med Lars og barna, hadde gitt meg gleder og sorger. Å angre på den ville bety å forråde alt.

Ikke gjør det, Einar sa jeg rolig. Alt har vært riktig. Vi var unge og naive. Hadde du insistert, og jeg hadde dratt, ville vi sannsynligvis ha havnet i en storm av misforståelser. Du ville ha blitt en del av mitt liv i Oslo, mens jeg ville ha vært en byrde for deg og din mor.

Han så på meg med overraskelse og en trist klarhet.

Så tror du?

Jeg er sikker. Vi idealiserte fortiden, Einar. Vi forelsket oss ikke i hverandre, men i minnene. I de to unge menneskene som ikke lenger finnes.

Han lente seg tilbake, sukket. En blanding av lettelse og skuffelse fylte rommet.

Du er alltid klokere enn meg, sa han. Jeg kom hit uten egentlig å vite hva jeg skulle finne. Kanskje en liten mirakel, kanskje bare avslutning.

Tiden går ikke bort, svarte jeg med et mykt smil. Den er bare her. Vi hadde vår tid sammen, og det er vakkert. Nå er den en annen.

Vi forlot kafeen sammen, han fulgte meg til bilen.

Takk, sa han. For at du kom, og for sannheten.

Takk til deg, svarte jeg. For at du fant den. Det betydde mye for meg.

Han nikket, rakte ut hånden. Jeg tok den varm, fast, ekte og slapp den.

På vei hjem så jeg på gatene jeg en gang løp som ung og uvitende. Ingenting hadde endret seg, men alt var forandret. Jeg følte ingen sorg, ingen tomhet. En lys, ren ro vokste i meg, som i et rom etter en lang samtale, når alt er sagt og sjelen er lett.

Hjemme så Lars på fotball på TV. Da han så meg, dempet han lyden.

Hvordan går det? spurte han enkelt, uten å spørre hvor jeg har vært eller med hvem. Jeg hadde fortalt ham dagen før at jeg hadde møtt en gammel studiekamerat, en gang i hundre år.

Alt bra, svarte jeg. Vi snakket.

Er han greit? spurte han, med en ro i blikket som verken var sjalusi eller mistanke, bare ekte interesse.

Greit, nikket jeg. Men fremmed.

Jeg gikk til kjøkkenet for å sette på vannkokeren. Blikket mitt falt på en vase med syriner som Lars hadde plukket i hagen i morges. De dype lilla kronene duftet av vår. Jeg berørte de kjølige, fuktige kronbladene.

Lars kom inn, omfavnet meg bakfra og la hodet på min skulder.

Jeg elsker deg, sa han enkelt, som om han bare meldte om at det skulle regne i morgen.

Jeg vet, svarte jeg med lukkede øyne. Og jeg elsker deg.

Jeg innså at den stillestående klokken i entréen ikke hadde stoppet for å bringe fortiden tilbake, men for å forankre meg i nåtiden. Den viste at alt som har vært, var nødvendig. Alt som er, er det eneste rette stedet i universet.

Jeg hører ikke lenger klokkens tikking, men jeg vet den går nå presist, i takt med livet jeg har valgt.

**Lærdom:** Livet er en serie av øyeblikk som tikker videre, uansett hvor fortidens ekko prøver å lure oss til å stanse. Å omfavne nåtiden, med både tidligere drømmer og nåværende kjærlighet, gir roen til å forstå at hver tid er sin egen gave.

Rate article
Intigue Life
En samtale fra fortiden