Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ble hans kone
For ikke så lenge siden giftet vi oss. Jeg trodde han elsket meg over alt på jord. Det var aldri noen tvil om det for min del, helt til en merkelig hendelse fant sted. Det dreier seg ikke om utroskap. Nei, det handler om noe langt mer alvorlig, noe som bare føles rart og uforståelig.
Jeg tror dette skjedde fordi jeg brydde meg for mye. Jeg forgudet ham for høyt, elsket ham for dypt og tilga ham alt. Selvfølgelig vendte han seg til min væremåte, ble mer selvsikker og fikk større tro på egen verdi. Kanskje så han for seg at enhver kvinne ville gjøre hva som helst for ham med et fingerknips. Selv om han egentlig ikke er særlig ettertraktet av andre… Andre ville aldri ha tolerert hans feiltrinn og stolt på ham så blindt som jeg gjorde.
Rett før bryllupet ønsket han å være alene, reise bort på ferie og forberede seg til ekteskapet. Det var lite jeg kunne gjøre, så jeg aksepterte det og lot ham dra på tur.
Senere fortalte han meg at han ville rømme fra alt som heter sivilisasjon der det ikke fantes mobil eller internett. Han dro alene til fjellene for å beundre naturen. Jeg ble igjen, mens hele hjertet mitt lengtet etter ham. Hvert minutt ventet jeg på at han skulle komme hjem, savnet ham så jeg nesten ikke kunne puste.
En uke senere kom han tilbake. Den dagen var den lykkeligste jeg har opplevd. Jeg tok imot ham med all den varmen og kjærligheten jeg hadde i meg. Jeg lagde hans yndlingsmat, virkelig la sjelen min i det.
Dagen etter begynte alt å føles annerledes. Plutselig løp han stadig til gangen eller inn i et annet rom. Så begynte han å dra ut flere ganger om dagen, alltid med ulike grunner. En dag jeg skulle til butikken, fant jeg et brev i postkassen. Det så ut som et helt vanlig brev, men det var adressert til meg fra ham, sendt mens han var borte. Innholdet rystet meg dypt. Han hadde skrevet:
Hei. Jeg vil ikke ljuge for deg mer. Du er ikke rett person for meg. Jeg ønsker ikke å leve resten av livet med deg. Det blir ikke noe bryllup. Tilgi meg, ikke let etter meg og ikke ring meg. Jeg kommer aldri tilbake til deg.
Kort, knapt og brutalt…
Først nå gikk det opp for meg at han hadde løpt ut hele tiden for å sjekke postkassen. Uten et ord ødela jeg brevet, ba han ikke merke noe og lot ham tro alt var normalt. Men hvordan kan jeg leve med en mann som ikke vil være sammen med meg? Hvorfor giftet han seg, bare for å later som alt er i orden?




