Hva har det å si hvem som tok seg av mormor! Leiligheten burde jo ifølge loven tilhøre meg! roper min egen mor til meg, stemningen dirrende i stua.
Min mor, kvinnen som oppdro meg, truer meg med rettssak. Hvorfor? Fordi leiligheten etter min mormor ikke gikk til henne ikke engang til meg men til min datter. Mamma mener det er blodig urettferdig. At den leiligheten burde vært hennes. Men mormor tenkte annerledes. Kanskje fordi vi bodde sammen med henne, mannen min og jeg, og pleide henne de siste fem årene hun levde.
Min mor har alltid vært selvsentrert. Hennes egne ønsker og behov betydde alltid mer for henne enn andres. Mamma har vært gift tre ganger, men kun fått to barn: meg og min yngre søster. Jeg og søsteren min står nær hverandre, men med mamma har forholdet vært turbulent.
Jeg husker ikke faren min engang. Han og mamma skilte seg da jeg bare var to år gammel. Fra to til seks bodde jeg og mamma hos mormor. Jeg syntes mormor var streng og kald; kanskje fordi mamma stadig gråt. Først som voksen forsto jeg at mormor bare ville hjelpe datteren sin ut på rett kjøl.
Så giftet mamma seg på nytt, og vi bodde med min nye stefar. Søsteren min ble født i det ekteskapet. Sju år senere ble det nok en skilsmisse. Da flyttet vi ikke tilbake til mormor. Stefaren min fikk jobb et annet sted, men lot oss bli værende i hans leilighet. Tre år senere hadde mamma funnet kjærligheten igjen, og vi pakket koffertene og flyttet inn til hennes nye mann.
Selvsagt var ikke denne mannen begeistret for å få kjærestens barn på kjøpet. Men han var aldri slem han overså oss bare. Mamma så oss heller ikke, hun var bare opptatt av ham. Hun var sjalu, kranglet og slang kopper i gulvet.
Minst én gang i måneden truet hun med å flytte, men mannen hennes klarte alltid å berolige henne. Søsteren min og jeg sluttet å bry oss. Det var jeg som tok ansvaret for lillesøster; mamma hadde ikke tid. Heldigvis hadde vi bestemødrene våre. De stilte opp, uansett hva vi trengte. Da jeg flyttet til studenthybel, ble søsteren min boende hos mormor. Pappa hjalp henne. Og mamma ringte bare til jul.
Jeg hadde for lengst godtatt at mamma ikke brydde seg, at hun ikke bekymret seg for oss. Søsteren min holdt lenge på bitterheten. For henne ble det verst da mamma ikke møtte opp på utdrikningslaget hennes.
Årene gikk. Søsteren min giftet seg og flyttet til Stavanger. Jeg hadde vært sammen med kjæresten min i årevis, men vi hadde ikke hastverk med å gifte oss. Vi bodde sammen i en leid leilighet i Oslo. Jeg besøkte mormor ofte; vi sto hverandre nær, men jeg prøvde å ikke være til bry.
Så ble mormor syk, og havnet på Aker sykehus. Der fikk jeg høre at hun trengte mye omsorg. Jeg begynte å komme til henne daglig; jeg tok med matvarer, lagde middag, vasket, eller satt bare og pratet. Viktigst var å passe på at hun fikk medisiner i tide.
Slik gikk det et halvt år. Noen ganger tok jeg med meg samboeren min, Ole. Han ordnet med småreparasjoner og fikk ting til å fungere hjemme. Til slutt foreslo mormor at vi skulle flytte inn hos henne slik kunne vi spare opp til vår egen bolig, og slippe å betale flere tusen kroner i leie hver måned.
Vi sa ja med én gang. Forholdet til mormor var varmt og trygt, og hun var veldig glad i Ole. Seks måneder etter at vi flyttet inn, ble jeg gravid. Vi bestemte oss for å beholde barnet. Mormor ble ellevill av glede over å få oldebarn. Vi hadde et lite bryllup, samlet familie til kaffe og kaker på en kafé. Mamma dukket ikke opp. Hun ringte meg ikke engang for å gratulere.
Da min datter, Ingrid, var to måneder gammel, falt mormor og brakk hofta. Det ble fryktelig vanskelig å ta seg av både henne og et spedbarn. Jeg ringte desperat til mamma og ba om hjelp men hun sa bare at hun var sliten, og skulle komme senere. Hun kom aldri.
Et halvt år senere fikk mormor slag. Nå var hun bundet til senga, og behovet for pleie var enormt. Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort uten Ole. Etter hvert tok mormor seg litt opp; hun lærte å snakke igjen, kunne spise selv og gå forsiktig rundt i leiligheten. Hun levde i to og et halvt år til, og fikk oppleve at oldebarnet hennes tok sine første skritt. Mormor sovnet stille inn, hjemme hos oss. Det føltes som et hull revnet i hjertene våre. Vi savner henne. Vi elsket henne så høyt.
Mamma dukket bare opp til begravelsen, og kom ikke engang inn til kaffe etterpå. En måned senere sto hun på døra og krevde at jeg måtte ut, at leiligheten nå skulle tilhøre henne. Hun var sikker på at det ville gå i orden. Men hun visste ikke at mormor allerede da Ingrid ble født hadde skjøtet over leiligheten på henne. Dermed fikk ikke mamma noe som helst.
Hun ble rasende. Hun krevde at jeg skulle overlate leiligheten, og truet med å gå til sak.
Se på hvor utspekulert du er! Du har lurt den gamle kvinnen, og nå bor du der selv! Dette skal du IKKE slippe unna med! Det spiller ingen rolle hvem som tok seg av mormor! Leiligheten SKAL være min!
Jeg vet at hun ikke kommer til å vinne noe. Jeg har vært hos både advokat og sorenskriver. Vi blir boende i leiligheten mormor ga oss. Og får vi en datter til, skal hun få navnet etter min kjære mormor.




