Hei kulta, istun täällä mökin terassilla ja haluan kertoa sulle tarinan, jonka elämäni juuri käänsi ylösalaisin.
Ensimmäinen avioliittoni sitä en ikinä odottanut. Enkä koskaan enää ajattelen mennä naimisiin. Kun olin nuori, juuri ennen kaksikymppisiäni, poikaystäväni Sampo katkaisi kaiken. Hän oli mun oma sydän, mutta hän lähti pois, kun olin viiden kuukauden raskaana. Alkuun tunsin, että elämäni olisi päättynyt, mutta otin pääni niskasta kiinni ja vannoisin, etten koskaan astu avioliiton kyytiin uudestaan. En halunnut enää, että joku toisenlainen poistuu kuin höyry aamuun.
Pidin kiinni päätöksestäni. Tytär kasvoi, meni naimisiin, minulla on nyt herttakset, ja minä, kuin periksiantamaton poro, jatkin yksin. Miehiä kylläkin yritti lähestyä, ja hekin tulivat, mutta jos päätän jotain en hyppää pois. Yksinäisyys muovasi minut kovaksi, enkä enää tuntenut itseäni naiselliseksi.
Mutta elämä on ovela. Kun olin jo eläkkeellä, kuten useimmat vanhukset, aloitin puutarhanhoidon. Isäni perintönä jäi pieni mökki Järvenpään lähelle, ja kuljin sinne junalla. Matka vei vähän yli tunnin, joten otin mukaani ristisanatehtävien kirjan aika kului kuin siivilässä.
Eräänä päivänä raiteilla, kun jänikset venyivät aamuun, istui miehiä ja naisia, selvästi pariskunta, ja yksi lyhytikokoinen vanhus. Alkuun kaikki hiljeni, kunnes nainen sanoi varovasti:
Sampo, voisimmeko käydä lasten luona auttamassa? Sinä olet isä
Hänen äänensä katkaisi miehen räväkkä huuto:
Mitäs sinä puhut, hölmö? Miksi minä kumarrun näiden idioottien edessä?!
Sitten miehiä alkoi roskailla naista ja lapsia. Kääntelin silmiäni ja pysähdyin katsomaan se oli Sampo, se samassa paikassa, joka oli jättänyt minut raskaana. Hän oli vanhentunut, ryppyinen ja vihaisa, suuri ja karhea kuin ennenkin. Hän ei tunnistanut minua, mutta huomasi katseeni ja huusi:
Mitä sinä katselet? Käänny pois, muuten pistän sinut silmään!
Jäin kuin hyytelöksi, jalat eivät toimineet. Yhtäkkiä pieni mies tuolta edessä nousi ja astui välilleni ja Sampo:
Jos et lopeta naisten halveksimista, joudut luokseni. Mies, joka puhuu näin naisia kohtaan, on ei mies, vaan rosvo. Pujottelen sinut lampaan sarveksi!
Paniikin, että Sampo olisi voinut helposti murskata hänet, mutta hän vääntyi, venytti olkapäitään ja mutisi jotain. Silloin tajusin, että edessäni ei ollut sankari, vaan tavallinen pelkurit, joka osaa vain huutaa naisia kohtaan. Ja minä olen koko elämäni ajan ruoskenut itseni sitä kautta! Kyyneleet nousivat silmiini, kaikki vilkkui kuin pikavauhtielokuva kolmekymmentä vuotta muutaman minuutin sisällä.
Kahden pysäkin kuluttua Sampo ja hänen vaimonsa alkoivat nousta, ja minä itkin hiljaa. Sisälläni oli kuilua ja katkeruutta.
Even your tears dont spoil your beautiful face, hymyili mies, joka oli se puolustajani. Hänen nimekseen paljastui Veikko Mäkelä, entinen sotilas.
Niin me tutustuimme. Ja yhtäkkiä tunsin, että pitkän ajan jälkeen haluan mennä naimisiin, että haluan olla rakastettu.
Ja niin käytiin.
Veikon ja minun elämämme on kuin hyvin suunniteltu kalevalakäsikirjoitus kaikki asettuu oikeille paikoilleen, iästä riippumatta. Sillä vaikka syksy saapuu, rakkauskin voi löytää tiensä ja tuoda todellista onnea. Kun aurinko laski yli Järvenpään hiljaisen järven, väri taivasta muuttui puuterinfarkiksi ja ilta saapui lempeästi. Veikko istui vierelläni, hänen kätensä kulki varovasti minutäni pitkin, kuin etsimässä jotain, mitä oli kadonnut vuosien varjoissa. Hän kuiskasi, että hänen ikävuosillaankin oli vielä tilaa unelmille, eikä pelkkä menneet tapahtumat määränneet tulevaa.
Metsäpurojen oksat narisivat hiljaa kuin vanhojen ystävien salaisuudessa, ja me jaoimme hetken, jossa sanat eivät riittäneet. Silti hymyillään pystyimme rakentamaan siltoja, jotka yhdistivät mennyt ja nyt. Veikon silmistä heijastui nuoren miehen rohkeus, mutta myös vanhan miehen viisaus juuri se tasapaino, jota olen pitkään kaivannut.
Seuraavana aamuna, kun ensimmäinen aamuvalo siivilöityi puiden läpi, päätimme käydä kylän puutarhatorilla ja kaivaa maahan pienen kiven, jonka Sampo oli joskus heittänyt pois, kuin kipinän menneisyyden varjona. Veikko kaatoi kiven varovasti, ja sen alla paljastui vanha, kulunut kirjekuori. Sen sisällä oli kirje, jonka Sampo oli kirjoittanut silloin, kun hän oli vielä nuori ja täynnä toivoa kirje, jonka hän oli unohdannut lähettää. Siinä hän kertoi, että pelko ja turhautuminen olivat kahlinneet hänet, mutta että hän oli yhä rakastanut minua syvästi, vaikka ei koskaan uskaltanut sanoa sitä ääneen.
Kun luimme sanat ääneen, ne tuntuivat kuin vanha laulu, jonka sävel jäi kaikumaan. Olennaista ei ollut enää Sapon viha tai menneet kivut, vaan se, että menneisyys sai vihdoin lopulta ääntä. Veikko puristi kättäni ja sanoi: Me emme voi muuttaa sitä, mitä on tapahtunut, mutta voimme päättää, mitä siitä kasvaa.
Päivät kului, ja yhdessä me istutimme puun, jonka varjoa lähdin kutsua Uudeksi aluksi. Se kasvoi hitaasti, mutta vakaasti, ja sen oksat levittäytyivät kuin lämpimän sängyn suojaksi, jonka alla voin levätä ja uhmata omia haavojani. Lapseni, jotka oli aikoinaan mennyt omiin elämänpolkuihinsa, tulivat vierailulle, ja hekin katsoivat puuta silmillä, jotka kertoivat, että hekin uskoivat rakkauden voimaan.
Kun syksy viimein laittoi lehtensä maahan ja talvi valaisi valkoisena hiljaisuuden, Veikko ja minä istuimme mökin takapihalla, kämmenet lämpiminä toisistaan. Hän lupasi, että ei enää koskaan anna menneisyyden varjojen hämärtää päiväämme. Minä puolestani lupasin, että annan sydämeni jälleen avautua, ei pelkästään rakkaudelle, vaan myös itselleni.
Ja niin, kuin vanha tarina, jonka aikuiset kertovat lapsilleen nuotion äärellä, elämäni päätyi lempeään kiertoon: menneisyys oli opettanut minulle arvokkaan läksyn, rakkaus oli löytänyt minut uudelleen, ja tulevaisuus venyi edessäni kuin valkoinen tie, täynnä lupauksia ja lämpöä.




