– Mutta sinä tiedät, Milla, että kaltaisillasi ei mennä naimisiin, – sanoi rauhallisesti ArtoMilla hymyili sarkastisesti, kääntyi ja käveli kohti puistoon piilotettua vanhaa tammea, missä hän oli suunnitellut omaa vapaata tulevaisuuttaan.

Hei, kuule, mä oon juuri sekoillut tän tarinan kanssa, ja halusin jakaa sen sulle kuin olisin livahtanut just kahviloihin Turussa. Tämä on vähän niin kuin mun oma dramaattinen ystäväryhmän menneisyyden kertomus, mutta kaikki on suomalaisessa kehyksessä, joten heitä ei tarvitse kääntää.

Mutta tiedätkö, Aino, että kaltaisillesi ei lopulta mennä naimisiin, sanoi rauhallisesti Arto Nieminen. On niitä, joiden kanssa voi viettää vain mukavia hetkiä. Ja on niitä, jotka pitävät itsensä raittiina ennen häitään. Valitettavasti sinä et kuulu niihin.

Miksi minä en ole sinulle sopiva, Arto? Aino katsoi häntä yllättyneenä. Valmistan hyvin, näytän hyvältä, kotona on siistiä. Olenko jotenkin sopiva naisena sinulle? hän virnisti, kunnioittaen, että hän oli aina ajatellut Artoa rakastajakseen.

Tässäpä se on pulma! Olet jo pahasti mennyt. Ymmärrä, että kaltaisiasi ei oteta vaimoksi. Heidät tapaa vaan ilman sitoumuksia. Aitoihin avioliittoihin mennään tyttöjen kanssa, joilla on puhtaus, ja sinä olet heissäkin ensimmäinen. Jos haluatkin pestä miehen jalat ja juoda hänen vettään, niin se on kuin vanhan sanonnan mukainen. Arto hymyili tyytyväisenä viimeiseen lauseeseensa ja kääntyi seinän puoleen, kun hän murisi.

Viikko sitten Aino oli istunut kavereidensa kanssa Helsingin trendikkäässä kahvilassa, jutellen tulevaisuudestaan. Hän oli kolmekymppinen, ei enää nuori, mutta ura oli käynnissä, oma asunto ja auto, ja hän näytti loistavalta. Voin mennä naimisiin ja saada edes lapsia! hän innostui, kunnes ilmoitti, että sopiva mies oli löydetty kuin satukertomuksesta. Arto ei ollut koskaan ollut naimisissa, asui omillaan, vaikka hänen äitinsä oli juuri ostanut asunnon Espoossa. Neljätoista vuotta hänen ikäisensä, komea, siististi ylläpidetty, lähes ilman huonoja tapoja ja vakavalla työpaikalla. Täysin onnekas.

He tapasivat työpaikalla Arto oli tullut Ainon luokse hammaslääkäriksi, ja lähtöön hän meni rakastuneena. Aino työskenteli silloin sekä kunnan terveysasemalla että yksityisellä klinikalla, joten vapaa-aikaa ei oikein riittänyt. Sitten tulivat kukat ei tavallisia ruusuja, vaan persiankukat. Helmikuu! Ravintola ja kaikki alkoi pyöriä.

Ainoa huolta olivat kaksi vuotta kestänyt suhde ilman sitoutumista. Kaverit alkoivat painaa: Ainon on aika mennä naimisiin. Hänkin tunsi saman. Joten hän päätti puhua siitä. Hän nosti asian nukkumaan mennessään ja kuuli, että hän on pahasti mennyt, ei avioliittoon sovellu.

Mitä ihmettä? Mitä hän oikein ajateltiin? Seuraavana illana Aino oli taas kahvilassa kavereiden kanssa neuvoja tarvittiin.

Kuvitelkaa, tyttöjä, aloitti Aino, hän sanoi, että en enää ole se! Että kaltaisille ei mennä naimisiin!

Oletko ihan tosissas? ihmetteli Katri. Olet kuitenkin kaunis, älykäs ja omatoiminen!

Hän väittää, että vain ne puhtaat naiset saavat avioliiton. Minä olen kuin kolmas luokka huonokuntoinen. Mitä teen nyt? Muussa kaikessa hän on hyvä: älykäs, varakas, ja sängyssä ihan super.

Aino, heitä hän pois, ennen kuin se särkee sun itsetunnon, vinkkasi Liisa.

Entä jos kutsutaan hänet tänne? Meillä Sisukoira ja minä meillä on juuri kymmenen vuoden hääpäivä Mikko ja Katri juhlivat! Katri ehdotti.

Päätettiin kutsua. Arto, joka yleensä ei pitänyt tällaisista tilaisuuksista, suostui yllättäen ja jopa ajoi itse. Aino tunsi jo kevyen odotuksen siitä, että hän ei enää itse ajaisi takaisiin.

Kotikylän mökissä Katri ja Mikko olivat järjestäneet kotimaisen juhlan: lapset leikkivät, grilliruoka sulaa, linnut laulavat, ja Sisukoira juoksi kuin olisi saanut näkymättömän paristoharjoituksen.

Ateria venyi iltapäivästä iltaan. Vanhemmat menivät omiin, lapset menivät nukkumaan. Pöydän ääressä jäivät me ystävät, isännät ja Arto.

He joi marjamehua ja söi karjalanpiirakoita, jutellen. Silloin Arto alkoi taas:

Kerrotko, Katri, miksi Aino ei ole vielä naimisissa? Te olette jo kymmenen vuotta yhdessä.

No, kaikki eivät onnistu rakastumaan kolmannella kurssilla, kuten minä, vastasi Katri. Aino oli silloin opiskelija ja työskenteli, eikä hänellä ollut aikaa.

Ja te menitte naimisiin puhtaina?

Mitä sinä? Katri naurahti. Me olimme yhdessä ensimmäisellä kurssilla!

Mutta hän oli ensimmäinen?

Haluatko nähdä passisi? huokaisi Mikko. Minusta tuli vaimo, piste.

Näetkö! Hän oli siis puhdas. Se on kunnioitusta. Miten sitten naimisiin mennään naisen kanssa, jolla on ollut useampia? Se on häpeä perheelle!

Mikä teidän suku on, että teidän täytyy olla ilman menneisyyttä? Liisa nauroi. Miksi annoit Ainoon toivoa?

En lupaa kenellekään, Arto kohotti olkapäätä. Ystäväsi pitäisi ymmärtää, että hän on toinen luokkaa. Avioliitto vaatii vakavia perusteita, joita en näe.

Joten olenkin kolmas luokka, eronnut ja äiti, hymyili Liisa. Harmi sinulle, mies. Sinä ja sinun suku.

Miten puhut naisten kanssa kotonani? huusi Mikko. Luokat! Olet itsekin vanhentunut sillikuorma! Hän tarttui Artoon ja veti hänet ulos. Se ei ollut vaikeaa hän oli kaksi metriä pitkä, kova rakenteinen.

Poistu täältä! En anna sinun pilata juhlaa. Jos ei olisitte tyttöjä, olisin jo lyönyt sinut kiinni. Et ole vieraamme.

Aino, lähden. Lähdetkö kanssani vai jäätkö? Arto huusi ylpeänä, ottaen laukun käteensä.

Aino naurahti niin paljon, ettei hän pystynyt vastaamaan. Arto, ilman hänen tukeaan, kolahti ovestaan ja lähti.

Kiitos, Mikko, hihkaisi Aino. Ei enää miehiä! Ei edes vanhentuneita!

Huono ajatus oli yrittää opastaa häntä avioliitosta, Katri hymyili. Mutta mikä hahmo! Tytöt, kuulitteko? Minä olen ensimmäinen luokka! Entä te

Naurua riitti koko illan. Sitten Liisa vei Ainon kotiin. Elämä palasi samalla tahtiin potilaita, reseptejä ja sairauskertomuksia.

Arto ei enää soittanut.

Aino, sinulle jätettiin kirjekuori vastaanottoaulaan.

Kiitos, Lenna, katselen myöhemmin.

Kun Aino sulki vastaanottohuoneen ja avasi kirjekuoren, sisällä oli

Se on oma tarinasi, ja ehkä se alkaa juuri siitä, että otat askeleen eteenpäin ilman turhia odotuksia. pieni vanha avain, kiinnitettynä kuluneeseen mustekynään, ja kahdenkymppinen paperinpala, jonka reunat olivat kuluneet kuin elämän kirjassa käännetyt sivut. Aino tarttui avaimen kylmään metalliin, tunsi sen pienen painon kädessään aivan kuin joku olisi avannut ikkunan kohti uutta, odottamatonta aamuvaloa.

Kirjeen teksti oli lyhyt, mutta se painoi enemmän kuin kaikki pitkät puheet, joita hän oli aikoihin kuullut:

*Aino,
tiedän että sanat ovat heikkoja ja että aikaisemmat päätökset eivät ole korjattavissa. Mutta en halunnut lähteä ilman, että annat itsellesi mahdollisuuden sulkea se ovi, joka ei enää palvele sinua. Olet vahvempi kuin uskot, ja elämäsi ei ole määriteltävä toisen mielipiteiden kautta. Jos haluat, avaa tämä avain se on koodi siihen, että tiedät missä todellinen koti on: omassa sydämessäsi.
Arto.*

Aino luki lauseet hitaasti, kuin saneltaen ne syvälle mieleensä. Hän ojensi käden kohti avainta, ja jokainen hänen sormensa kosketus sai sen kimaltamaan auringonlaskun viimeisen sädehän. Hän nosti katseensa ikkunaan, jossa pimeys lankeutui aivan kauas, mutteikaan kokonaan, sillä kaukaiset valot kaupungin katujen varrella syttyivät yksi kerrallaan.

Hän kääntyi, sulki kirjekuoren ja asetti sen pöydälle. Silloin hän tunsi, että kaikki turhat odotukset, kaikki muiden äänten kaiku, olivat kuin paperipölyä, joka hiljalleen laskeutui maahan. Hän tiesi nyt, että hänen täytyi avata nämä ovet itse, ei odottaen ketään toista.

Aino nousi vastaanottohuoneesta, otti takkinsa ja käveli ulos. Talon eteen oli pieni puinen penkki, jonka vieressä istui vanha, harmaantunut lapa. Hän istuutui, katsoi ympärilleen puut puhallevat hiljaista tuulta, ja kauempana kaupunki heräsi eloon. Hän tunsi rauhan, joka oli kietoutunut hänen sisälleen kuin lämmin viltti.

Hän sulki silmänsä ja kuiskasi itselleen: *En enää odota, että joku muut määrittelee minut. Olen oma päätökseni arkkitehti.* Kun hän avasi silmänsä, hän oli valmis jatkamaan matkaansa ei naimisiin, ei avioalueelle, vaan kohti omia unelmiaan, omia projektejaan, omaa elämää, jonka hän itse rakensi.

Kun Aino nousi viimeisen kerran penkillä, hän otti avaimen käteensä, kääntyi ja käveli kohti puiston reunaa, missä vanha puu oli kietonut oksansa kuin armollinen käsi. Hän asetti avaimen maahan, kietoi sen varovaisesti juurien ympärille ja katseli, kuinka se alkoi levitä maan sisään, ikään kuin se olisi juurtunut hänen omaan tarinaansa.

Silloin, juuri sillä hetkellä, kun hän oli luovuttanut vanhan avaimen, taivaalle nousi tähti, kirkas ja lupaus täynnä. Aino hymyili, ja hänen sydämensä sykki uutta rytmiä rytmiä, jonka hän oli itse säätänyt. Hän ei enää katsellut menneisyyden varjoja, vaan käveli eteenpäin valossa, jossa jokainen askel oli hänen oma, äärettömän mahdollinen tulevaisuutensa.

Rate article
Intigue Life
– Mutta sinä tiedät, Milla, että kaltaisillasi ei mennä naimisiin, – sanoi rauhallisesti ArtoMilla hymyili sarkastisesti, kääntyi ja käveli kohti puistoon piilotettua vanhaa tammea, missä hän oli suunnitellut omaa vapaata tulevaisuuttaan.