Nå har jeg fått nok av at dere kommer hit hver eneste helg!
Kanskje du har møtt denne spesielle typen menneske som virkelig tror at verden dreier seg kun om dem, og som aldri tenker på at andre kanskje har egne planer. Min svoger og hele hans familie kommer stadig på overraskende overnatting i helgene. Familien består av ham, kona hans, de to barna deres, og hans kones bror. Hele gjengen ruller inn her uten å spørre, som om vårt hjem er et hotell. De spør aldri om vi har tid, om det passer ingenting.
Dette sirkuset har pågått i nesten ett år, og jeg er så lei at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg er egentlig glad i å ha besøk, men alt med måte, og nå får jeg aldri gjort mine egne ting eller bare hentet meg inn etter en lang arbeidsuke i fred og ro.
I stedet for å kunne slappe av, står jeg på kjøkkenet hele helgen og lager mat, holder samtalen i gang, rer senger og vasker tøy når de drar. Hver gang spør jeg meg selv om de skjønner hvor frekke de er, som bare kommer uten å invitere seg, selv om de er familie. Hadde disse besøkene vært sjeldne, hadde jeg sikkert ikke tenkt så mye over det, men de er her minst tre ganger i måneden!
Verken jeg eller mannen min har noen gang vært slik mot våre slektninger, så vi burde kanskje bare dratt på ubudne helgebesøk til dem, så de kunne kjenne på sin egen medisin. Jeg ba mannen min snakke med dem, men han aner ikke hvordan; han er livredd for å såre dem. Kanskje han til og med har det helt fint med dette? Han ga meg ingen støtte, så jeg måtte ta saken i egne hender.
Først sluttet jeg å lage mat i helgene, så da fikk de bare spise restene fra uka, og var det tomt, så fikk de lage noe selv. Jeg klarer meg fint uten mat, sa jeg.
En dag satte hele slekta seg rundt bordet og ventet på middag. En etter en sendte de meg forventningsfulle blikk. Jeg sa rett ut: I dag er det ikke mat, så er dere sultne, får dere lage noe selv. De sa ingenting, satt bare der stille, og etterpå drakk de litt te og la seg.
I tillegg sluttet jeg å vaske ned hele huset før de kom. En gang klagde svogeren min sin kone over at datterens hvite sokker hadde blitt grå. Da sa jeg at jeg rett og slett ikke hadde hatt tid eller energi til å vaske gulvene, men om hun var så opptatt av renslighet, sto både bøtte og mopp på badet hun kunne rydde om hun ville. Hun spurte meg faktisk aldri om det igjen.
Og viktigst av alt: Jeg begynte å sette meg selv først. Jeg sluttet å endre planene mine bare fordi det kom besøk. Jeg har rett på mitt eget liv, og jeg vil bruke tiden min slik jeg ønsker, med folk jeg liker. Nå satt jeg ned med familien en stund når de kom, men så sa jeg høflig ifra om at jeg hadde egne ting å gjøre. Ville mannen min underholde familien, fikk han gjøre det alene. Hadde jeg ingenting på kalenderen, så startet jeg heller en storopprydning midt i besøket, bare for å unngå å tilbringe tid sammen med dem.
Etter en slik pinlig helg spurte svogeren min plutselig mannen min: «Er tiden vår hos dere over nå?» Hvordan han kom på den tanken, aner jeg ikke. Men siden den dagen har slekta bare kommet etter avtale, bare på et kort besøk på dagtid og så mye sjeldnere. Har dere opplevd det samme, og hvordan løste dere det?




