Jeg oppdrar en datter som ble født av min manns elskerinne. Ja, du leste riktig. Noen vil kanskje tenke at jeg er sinnsyk og trenger behandling, men jeg ber deg høre hele fortellingen min til ende.
Det er år 2005. Jeg og Ole har en liten familie og driver en privat butikkkjede. Ole eier flere dagligvarebutikker i Osloområdet, og varene vi selger kommer fra Sverige, Danmark og Tyskland. Jobben hans gir meg økonomi til å holde meg hjemme og vie meg helt til husholdningsarbeidet. På den tiden har vi også en fem år gammel sønn, Emil. Jeg har hengitt meg til å oppdra Emil og holde huset i tipptopp stand hjemme venter alltid nystekte lefser, kjøttkaker og rørte poteter for Ole. Og selvfølgelig skal alt være skinnende rent.
Alt går i vask for en skjebnesvanger kveld. Vi er på vei hjem etter å ha besøkt venner, og Emil sover trygt i baksetet. Når vi nærmer oss huset, merker jeg at Ole blir urolig. Ved porten står en ung kvinne med et rosa teppe i armene. Så snart vi slår av motoren, springer hun mot Ole:
Ta henne! Jeg lyttet til deg, og jeg gjorde ikke abort!
Jeg står målløs og stirrer på henne. Ole ser like forvirret ut.
Jeg vil ikke se henne, høre henne! Ikke våg å ringe meg eller si noe til barnet!
Jeg blir stående i den bitende kulden, mens snøen blåser hardt omkring oss. Noen av naboene kikker nysgjerrig ut av vinduene og ser på oss. Ole holder det rosa teppet i armene og sier stille:
Kom inn, du må ikke stå her ute i kulden. Jeg forklarer alt hjemme.
Det viser seg at kvinnen er vår tidligere ansatt, Lise, som sluttet for et år siden. Du gjetter sikkert hvorfor.
Hva skal vi gjøre med henne?spør Ole lavt mens han forsiktig legger den lille jenta i sengen.
Hva annet? Vi må oppdra henne. Hun er jo din datter.
Jeg gjør en avtale med legen om å få en falsk graviditet notert i journalen, så barnet får navnet Åshild. Jeg har ingen hat eller negative følelser mot barnet jeg forstår bare at lille Åshild ikke har gjort noe galt. Hvorfor skulle jeg hate et barn på to kilo?
Det tar lang tid før jeg kan tilgi Oles utroskap. Vi går til psykolog og tenker på skilsmisse, men tiden leger sårene. Jeg ser at Ole virkelig angrer, prøver å gjenoppbygge tilliten. Jeg tilgir ham ikke på en dag det tar år og måneder.
Emil blir helt gal om Åshild. Han leker hele tiden med henne, tar med barnevognen ut på snødekket, og skryter til vennene sine om hvor fin søsteren hans er. Han lar aldri noen såre Åshild.
Eighteen år har gått. Åshild er blitt en voksen kvinne som ser nøyaktig ut som Ole selv nesen rynker på samme måte når hun skal nyse. Jeg ser på henne som min egen datter. Noen naboer smiler fortsatt hemmelig når vi passerer dem i gårdsplassen.
For en uke siden feiret Åshild sin 18. bursdag. Vi startet med en liten familiefest, og senere skulle hun gå på kafé med venner. Svigermor, foreldrene mine og Åshilds dåpsforeldre kom. Plutselig dukket en ny gjest opp Åshilds biologiske mor.
Hva gjør du her?spør Ole strengt og sender henne ut gjennom porten.
Hvor er Åshild?roper hun.
Hun heter ikke Violetta, hun heter Åshild. Hva vil du?
Kunne dere ikke ha gitt henne et bedre navn? Jeg har med gaver sminke, en ny mobiltelefon. Hvor er hun?
Hun har foreldre. Du er bare et tomrom som plutselig dukket opp etter 18 år. Hvor har du vært?
Det er din sak! Jeg tar dere begge til retten!
Stikk av, og kom aldri tilbake. Jeg ringer politiet hvis du prøver å komme inn igjen.
Ole jekter henne fra hagen. Da innser jeg at ingen kan rive familieopplegget vårt i stykker. Vi er klare til å beskytte hverandre og gi hverandre kjærlighet. Ole er en fantastisk far, og jeg er glad for at barna har en så god pappa.
Kunne du tatt imot et fremmed barn slik jeg gjorde?
Denne beretningen er basert på en sann historie fra en leser. Eventuelle likheter med virkelige personer eller steder er tilfeldige. Alle bilder er illustrerende.
Hvis du vil lese flere historier, legg igjen en kommentar og gi en tommel opp. Det inspirerer oss til å skrive mer!




