Moren ble ikke møtt av slektninger utenfor fødeavdelingen, fordi hun ikke ga slipp på datteren sin…

Jeg husker den dagen da jeg stod utenfor fødeavdelingen på Oslo universitetssykehus. Ingen slektninger ventet ved døren, for moren hadde nektet å forlate den lille datteren sin Hallen var stor og lys, fylt av en boblende stemning av glede blandet med et snev av nervøsitet. Overalt suset glade pårørende: menn med enorme buketter av liljer, nybakte besteforeldre, og utallige venner og bekjente. Stemmen fra samtaler ble stadig avbrutt av smittende latter. Alle holdt pusten i påvente av å møte de nye familiemedlemmene.

«Vi fikk en gutt! Den første!» hvisket en ung bestemor ved siden av en annen kvinne. Tårene glitret i hennes øyne, og hun holdt fast i en bukett av himmelblå ballonger.

«Vi har to jenter! To på én gang, kan du tro det!» ropte hennes venninne stolt, innhyllet i rosa gavepapir.

«De har allerede en eldre datter. Så nå er det tre søstre! Som i et eventyr!»

«Dobbeltegn! Hvor sjeldent! Gratulerer så mye!»

Midt i all oppstyret la ingen merke til den lille jenta som strevde med de tunge dørene. Hun hadde hendene fulle av poser med klær, så fulle at hun knapt kunne holde dem.

«Er det en baby?» spurte Eirik, den unge mannen som hadde kommet for å hente sin kusine med nevøen, og han kunne ikke tro egne øyne. Så på høyre hånd, mellom underarmen og kroppen, lå en liten, innpakket pakke et lite teppe med et barn inni.

«Hva i…?» tenkte Eirik forvirret. «Hvor er foreldrene? Hvor er vennene? I en så stor by som Oslo skal det ikke mangle noen som kan møte en ung mor med en så hjelpeløs liten?»

Familien hans hadde forberedt seg i lang tid på å skrive ut datteren sin, og de hadde planlagt alt nøye. Dette var en så viktig, gledelig og merkverdig begivenhet at han ikke klarte å forestille seg at noen kunne ha en annen opplevelse.

Eirik hastet bort til den fremmede. Han åpnet de store dørene, holdt dem mens hun gikk gjennom, og fulgte etter.

«La meg bære bagasjen din til taxien!» tilbød han.

«Takk, men jeg klarer meg,» svarte kvinnen med et svakt smil. I øynene hennes lyste tristhet og forvirring, som om tårer var på nippene. Hun justerte barnet, klemte det tettere til seg og gikk mot busstoppet.

«Skal hun ta barnet med på buss i den kalde morgenen?» tenkte Eirik i panikk. Han var i ferd med å løpe etter henne for å tilby å kjøre henne hjem, men slektningene ropte på ham. De måtte skrive ut kusinen med nevøen. Han glemte alt annet og løp hjemover.

Ingrid hadde alltid ønsket å være en god datter. Hun ble født sent, og faren hadde hun aldri sett; han ble sagt å være et kortvarig sommerromanse. Moren og Ingrid bodde alene i en liten, trang hytte på utkanten av en bygdegd. Ingrid prøvde å trøste den ikke så unge moren og hjalp til hjemme fra barnseng til skole, og gikk alltid etter morens råd. Lønnen hennes fra den lille bygdabutikken var knapt nok til å dekke regningene. Da moren gikk av med pensjon, ble økonomien enda strammere.

Ingrid drømte om å bli voksen så raskt som mulig, å få utdannelse og en godt betalt jobb. Da hun kunne stå på egne ben, ville aldri familien deres lenger kjenne sult, og hun ville slippe å velge mellom en pose byggmel eller en liten kjøttbit med de siste kronene. Hun kastet seg inn i studier, tok ekstra kurs og avviste stadig de flørtende invitasjonene fra naboen Fredrik, som alltid prøvde å lure henne med en spasertur.

«Kom ut og gå en tur! Været er nydelig! Du har blitt så blek av alt lesingen!» ba moren.

«Snart er det opptak. Jeg må ha toppkarakter på eksamen. Dette er min eneste sjanse,» svarte Ingrid.

Fredrik, som alltid vandret tomhendt, hadde i hemmelighet vært forelsket i Ingrid siden første klasse, men hun ga ham aldri et blikk. Ingirds hardt arbeid bar frukt: hun bestod alle prøver med glans og ble tatt opp på et anerkjent lærercollege i Oslo. Gleden var enorm, men moren begynte å bekymre seg.

«Hvor skal du bo? Jeg kan ikke hjelpe deg økonomisk, du vet hvor lite jeg tjener.»

«Ikke bekymre deg! Jeg har allerede funnet et studentrom i en hybel, og jeg har fått et rom i studentboligen. Jeg har også en kveldjobb som servitør på en kafé.»

Studentboligen var delt med en annen bygde jente, og de delte ofte hjemmelaget mat fra generøse slektninger. Ingrid betalte tilbake ved å hjelpe med oppgaver og essays.

Etter kort tid fikk hun også en jobb som servitør på en bar i sentrum. Det var lite krevende: hun serverte bestillingene og smilte høflig. I den baren møtte hun Marius, en hyppig gjest. Ingrid var da på sitt nest siste år, bare noen eksamener unna. Marius, ung og kjekk, kom ofte sammen med vennene sine i helgene. De lo, spøkte og pratet livlig. Ingrid likte de dype morkne fordypningene på kinnene hans når han smilte. En gang fanget han blikket hennes. Hun så bort, men Marius begynte å vise ekstra oppmerksomhet.

De begynte å date. Marius viste seg å være omsorgsfull, snill og svært intelligent. Han hadde sluttet ved Universitetet i Bergen for to år siden og jobbet som økonom i en stor bank. Karrieren hans gikk oppover.

Ingrid fikk snart et tilbud om å flytte inn i Marius romslige to­romsleilighet i nærheten av jobben. Da hun fortalte om graviditeten, ble Marius helt i ekstase.

«Jeg holdt på å fri til deg! Og så får vi en liten overraskelse Må vi skynde oss, så du kan være brud på bryllupsdagen i stedet for en med en mage! Men jeg liker deg uansett,» lo han.

Ingrid var bekymret for å bli møtt av Marius foreldre. Hans far var en innflytelsesrik forretningsmann som eide en meierifabrikk, og moren assisterte i driften. Men foreldrene tok straks imot den lille bygdejenta med åpne armer. Moren roste innredningen i leiligheten den var ren, ryddig og fylt med kjærlighet. Middagen Ingrid laget fikk dem til å juble.

«Dette er som i en fin restaurant!» jublet faren. «Den salaten er helt fantastisk!»

«Du har gullhender!» la moren til.

Marius svigermor, Elin, ba Ingrid om å kalle henne bare Elin. De to begynte sammen å planlegge bryllupet. Elin tok Ingrid med på dyre klesbutikker, og mellom prøvingene satt de på kafeer, lo og pratet. Elin var jordnær, ikke som en pompøs rik dame, så Ingrid følte seg aldri utilpass.

«Kommer moren din på bryllupet? Vi vil gjerne bli kjent med henne. Hun kan bo hos oss, huset vårt er stort, dere vil nok trenge mer plass,» foreslo Elin.

Bryllupet ble storslått med mange gjester, en DJ, et fyrverkeri og en taler. Ingrid tenkte på kostnadene, men Elin slo av med en håndbevegelse:

«Slapp av, vi har råd. Du er min sønns kone, jeg vil at dere skal ha en ekte feiring. Slapp av, det er ikke sunt å stresse.»

Ingrid kunne ikke tro sin egen lykke. Hun hadde hørt så mange historier om vanskelige forhold mellom svigermødre og svigerdøtre, spesielt når bruden kom fra en fattig bakgrunn, men alt gikk så bra. «Du har vært heldig, kjære,» sa den gamle moren hennes, som hadde reist fra bygda for å feire. Hun følte seg litt malplassert i all prakt, men Elin gjorde alt for å lette stemningen med spøker og takknemlighet.

Den første ultralyden viste at barnet var en frisk jente. «Da får vi en gutt til neste gang,» smilte Marius, drømmende om en arving.

Elin jublet. Hun hadde to sønner og hadde alltid ønsket en datter. Nå skulle hun bli bestemor! Hun kjøpte en haug med rosa kjoler og små kostymer.

Ingrid beundret alt og forestilte seg hvordan hun snart skulle kle opp lille datteren. Elin planla ballett, kunstskole og tidlig utviklingsprogram for henne.

Alt gikk etter planen, inntil en rutineundersøkelse viste en trussel mot fosteret. Marius kontaktet de beste spesialistene. Ingrid følte seg elendig, kvalte av vann, gikk ned i vekt. I andre trimester ble tilstanden verre. Hun tilbrakte dager på sykehus, mens Elin hjemme lagde mat, renset og kjeftet på sønnen for å la henne hvile. Ingrid var takknemlig hun kunne bare ligge.

Marius ble mer fjern; jobben, venner og telefonen tok over. Ingrid snakket bare om tester og prosedyrer, og han begynte å kjede seg. Han drømte om en sønn, men fikk en gravid kone som lå i seng hele dagen, og en attraktiv student kom inn i bildet

Han skjulte forholdet for foreldrene, redd for deres reaksjon. Elin levde kun for tanken på barnebarnet. Hun hadde aldri skjult at hun ønsket en jente, men fikk to sønner.

Plutselig gikk vandringen til Ingrid av i tide, en måned før terminen. Hun ble innlagt på fødestuen. Smerten var uutholdelig, legene støttet så godt de kunne, men så kom en ny beskjed. Ingrid samlet all sin styrke for den lille.

Jenta ble født, men ble straks tatt bort. Legene diskuterte. Ingrid forsto at noe fryktelig hadde skjedd. Hun ble plassert alene på en rom. Nattene våknet hun uten å kunne ringe noen.

Morgenen kom overkurslederen og sa: «Barnet har Downs syndrom. Ingen ultralyd viste det. Du er fortsatt ung, du vil få en frisk baby. Det er best å plassere dette barnet på en institusjon.»

Ingrid ble i sjokk, men avslo kategorisk. Hun krevde å få se datteren sin og ga henne navnet Aline.

Elin ringte: «Jeg vet alt, vi klarer dette sammen!» Ingrid svarte: «Takk, jeg har allerede funnet en god psykolog som kan hjelpe deg med å glemme dette barnet. Du skal få en annen baby.» Elin: «Aline er levende! Du forstår ikke Vi må skrive et avslag, si at barnet er dødt.» Ingrid kastet telefonen.

Marius ville ikke ta barnet. «Hvorfor kan ikke moren avvise, men faren må ta ansvar? Jeg er ung, jeg vil ikke ha så tung byrde!» Elin prøvde flere ganger å overtale ham, og satte ultimatum: enten avslag eller at Ingrid ikke hadde en plass i familien.

Ingrid skjønte at hun ville bli igjen med datteren alene. Håpet var at Marius, når han så barnet, ville endre seg. Men ved utskrivning ventet ingen på henne. Med pakkene gikk hun til busstoppet.

Hjemme fant hun en frakk som tilhørte den ukjente kvinnen. Fra kjøkkenet kom en jente i en Tskjorte med Marius navn. «Hvem er du?» spurte hun. «Kvinnen til din elsker,» svarte Ingrid og fortsatte pakkeinnsamlingen.

Aline lå i en vugge med et lite baldakin, omgitt av dyre gaver som Elin hadde kjøpt. Ingen andre trengte henne, kun Ingrid.

Ingrid og Aline flyttet inn hos moren. Til tross for alt klarte hun å holde moralen oppe og støtte datteren. Aline vokste opp som en god og kunstnerisk jente. Til tross for prognosene begynte hun å snakke og lese dikt.

Ingrid giftet seg senere med Fredrik, en klassekamerat som alltid hadde hatt følelser for henne. Han tok Aline som sin egen. De fikk to sønner. Ingrid var ikke skamfull over Aline; hun startet en blogg og delte livet sitt.

En dag så en regissør fra Oslo Teater for personer med Downs syndrom et videoklipp av Aline som leste poesi. Han inviterte henne på en forestilling, og hun ble skuespiller. Familien flyttet til Oslo, og også bestemor kom med.

Da Aline var sytten, kom Marius på forestillingen med blomster, gaver og vin i blikket. Han ba om tilgivelse. Ingrid innså at hun allerede hadde tilgitt ham for lenge siden.

«Alt er bra, Marius. Jeg bærer ingen nag. Lev lykkelig, og takk for vår fantastiske datter.»

Rate article
Intigue Life
Moren ble ikke møtt av slektninger utenfor fødeavdelingen, fordi hun ikke ga slipp på datteren sin…