Jeg oppdro en datter som ble født av min manns elskerinne. Ja, du leste riktig. Mange vil kanskje mene at jeg er gal og trenger behandling, men lytt til min tilståelse til slutten.
Det var år 2005. Ole og jeg hadde et lite familieliv og en familieeid butikkvirksomhet. Ole eide flere dagligvarebutikker, og varene ble fraktet fra Sverige, Danmark og Tyskland. Arbeidet hans ga meg muligheten til å bli hjemme og ta meg av hjemmet fullt ut. På den tiden hadde vi også gutten vår, Mikkel, som var fem år gammel. Jeg viet all min tid til å oppdra ham og holde husstanden i orden. Når Ole kom hjem, ventet alltid en gryte med lapskaus, kjøttboller og surkål. Og så var hytta skinnende ren, som det skal være i Norge.
Alt dette gikk i oppløsning den skjebnesvangre kvelden. Vi var på vei hjem etter et besøk hos venner, og Mikkel sov allerede i baksetet. Da vi nærmet oss huset, merket jeg at Ole begynte å bli rastløs. Ved porten sto en ung kvinne med en rosa teppeklut i hånden. Så snart vi steg ut av bilen, løp hun mot mannen:
Nå! Ta henne! Jeg kastet bort sjansen til å bli gravid og gjorde ikke abort!
Jeg så på kvinnen som om jeg var frosset fast. Ole forsto heller ikke hva som foregikk.
Jeg vil ikke se eller høre om henne! Ikke våg å ringe meg eller si noe til datteren min!
Jeg sto i flere minutter i den bitende kulden, midt i en snøstorm. Noen naboer begynte å stirre ut av vinduene og undre seg over ropet vårt. Ole sto stille og holdt den rosa teppekluten i armene.
Kom inn, vi kan ikke stå her i kulden. Jeg skal forklare alt når vi er inne
Det viste seg at kvinnen var vår tidligere ansatt, som hadde sluttet for et år siden. Du gjetter sikkert årsaken.
Hva skal vi gjøre med henne? spurte Ole lavt, mens han forsiktig la den lille jenta i sengen.
Hva annet? Vi skal oppdra henne. Hun er jo din datter.
Vi fikk tak i en lege som, mot en liten sum i en konvolutt, skrev inn en falsk andre graviditet i journalen. Jenta fikk navnet Borgny. Jeg følte ingen hat eller andre negative følelser mot henne; jeg forsto bare at barnet ikke hadde gjort noe galt. Hvorfor skulle jeg hate en tomåned gammel baby?
Det tok lang tid før jeg klarte å tilgi Oles utroskap. Vi gikk til familieterapeut og tenkte på skilsmisse. Men tiden leger sårene. Jeg så at Ole virkelig angret på sin feil og prøvde å gjenopprette tilliten. Tro meg, jeg tilga ham ikke på én dag; det tok år og måneder.
Mikkel ble veldig glad i Borgny. Han lekte med henne hele tiden, tok med barnevogna på tur, og skrytte til alle vennene om hvor vakker søstera hans var. Han lot aldri noen såre Borgny.
Eighteen år gikk. Borgny vokste opp og lignet Ole helt til knott til og med nesen krøller seg på samme måte når han vil nyse. Jeg kalte henne min egen datter. Noen av naboene så fortsatt med et skjevt blikk når vi passerte i gårdsplassen.
For en uke siden feiret Borgny sin vollmåned. Vi begynte med en liten familiefest, og senere skulle hun ta med venner på kafé. Svigerforeldrene, mine foreldre og borgnyens fadderkomite kom, og uventet dukket en ny gjest opp Borgnyens biologiske mor.
Hva gjør du her? sa Ole stramt og førte henne bort fra døren.
Jeg kom for min datter. Hvor er Ingeborg?
Hun heter ikke Ingeborg, men Borgny. Hva vil du?
Gud, kunne dere ikke ha gitt henne et bedre navn? Jeg har med meg gaver sminke, en ny mobiltelefon. Hvor er hun?
Hun har foreldre. Du er bare en tom plass som plutselig husker henne etter 18 år. Hvor har du vært før?
Det er din sak, men jeg kommer til å saksøke dere!
Stikk av og kom aldri tilbake. Eller så ringer jeg politiet.
Ole jaget kvinnen bort. Da innså jeg at ingen og ingenting kan rive familien vår fra hverandre. Vi vil alltid beskytte hverandre og gi kjærlighet. Ole er en fantastisk far, og jeg er takknemlig for at barna har en så god far.
Kunne du tatt imot et fremmed barn, som vår leser gjorde?
Denne fortellingen er basert på en sann historie en av våre lesere delte. Eventuelle likheter med ekte personer eller steder er tilfeldig. Alle bilder i artikkelen er illustrerende.
Venner, om dere vil lese flere historier, legg igjen kommentarer og husk å like. Det gir oss motivasjon til å skrive videre.




