For to år siden mistet jeg kona mi.
Noen ganger føles det som at livet mitt er delt i to før og etter den dagen.
Hun het Ingrid. Hun var den typen menneske som gjorde hverdagen til noe spesielt. Hun kunne gå rundt og nynne på kjøkkenet mens hun laget middag, lo av de enkleste vitsene og forvandlet en vanlig søndagstur til et lite eventyr.
Vi hadde så mange små familiære planer sammen.
Vi kranglet om hvilken farge vi skulle male kjøkkenskapene i. Hun ville ha blå, jeg ville ha hvite. Det føltes som verdens viktigste problem der og da.
Så snudde alt.
Sykdommen kom brått og tok fra oss muligheten til å forberede oss.
Bare noen måneder etter satt jeg på sykehuset om natten, holdt hånden hennes, lyttet til maskinene og håpet på et mirakel.
Men det mirakelet kom aldri.
Etter at hun døde, føltes huset så uendelig stille.
Alt minnet meg om henne tekoppen hun drakk fra, skjerfet hennes i gangen, og favorittmusikken hennes som fortsatt lå på spillelisten min.
Av og til tok jeg meg selv i å lytte etter stegene hennes i gangen.
Men mest av alt var jeg redd for å knekke sammen.
For jeg hadde Emma.
Da Ingrid døde, var datteren vår bare fire år gammel.
Nå er hun seks, og hun har begynt å minne meg om moren sin like godhjertet og glad, og med det samme smilet. Hver gang det smilet dukker opp, både gjør det vondt og varmer hjertet mitt på en gang.
Siden da har det bare vært oss to.
Jobben min er som tekniker på varme- og kjøleanlegg. Det er ærlig arbeid, men lønna går raskt med til regninger.
Noen ganger føles det som regningene kommer fortere enn jeg klarer å betale dem.
Flere kvelder sitter jeg med bunker med regninger på kjøkkenbenken og prøver å regne ut hvem jeg kan vente litt med.
Men Emma klager aldri.
Hun finner glede i de minste tingene i livet.
En ettermiddag kom hun hjem fra barnehagen, løp inn døren så sekken danset på ryggen hennes.
Pappa! Gjett hva!
Jeg smilte til henne.
Hva er det, vennen min?
Hun strålte.
Vi skal ha stor avslutning i barnehagen! Neste fredag!
Åh, så spennende!
Ja! Og alle jentene skal ha fine kjoler.
Det siste sa hun litt lavere.
Jeg smilte og nikket, men inni meg knøt det seg.
Den kvelden, etter hun hadde sovnet, åpnet jeg nettbanken på mobilen og stirret lenge på saldoen.
Sannheten var enkel.
Vi hadde rett og slett ikke råd til en ny kjole.
Jeg ble sittende i stillhet ved kjøkkenbordet, før jeg lot blikket gli mot skapet.
Da kom jeg på esken.
Ingrid elsket silkeskjerf.
Hver gang vi reiste bort, fant hun små butikker hvor hun kjøpte et nytt skjerf fargerike, broderte, med blomstermotiver. Hun sa at hvert skjerf minnet henne om et sted vi hadde vært.
Hun la dem pent sammen i en trekasse på soverommet.
Etter at hun døde, hadde jeg aldri orket å åpne den esken.
Men den kvelden gjorde jeg det.
Jeg tok esken forsiktig fram og åpnet lokket.
Stoffet var mykt, lett, nesten som ingenting.
Jeg strøk over et kremfarget skjerf med små blå blomster.
Og plutselig slo det meg en tanke.
Naboen vår, fru Pedersen hun var syerske ga meg en gammel symaskin i fjor. Hun sa hun ikke trengte den lenger.
Jeg satte den bort i boden og glemte den.
Men nå hentet jeg den fram.
Jeg hadde aldri sydd før. Alt virket umulig i starten.
Jeg så videoer, leste bruksanvisninger og ringte til og med fru Pedersen for råd.
De neste tre nettene sov jeg nesten ikke.
Jeg spredte ut skjerfene, valgte ut farger og satte forsiktig sammen de ulike bitene med nål og tråd.
Bit for bit ble stoffet til noe mer.
En kjole.
Den var langt ifra perfekt noen sømmer var skjeve, og noen biter satt litt rart.
Men den var vakker.
Den kremfargede silken fra flere skjerf lagde et lappeteppe av blå blomster på kjolen.
Neste kveld ropte jeg på Emma.
Jeg har en overraskelse til deg.
Hun kom inn, og så kjolen.
Øynene ble store.
Pappa…
Hun tok forsiktig på stoffet.
Den er så myk!
Prøv den, da vel.
Noen minutter etter snurret hun rundt i stua.
Jeg ser jo ut som en prinsesse!
Jeg lo, ga henne en stor klem.
Vet du hvor stoffet er fra?
Nei?
Fra skjerfene til mammaen din.
Hun ble stille et øyeblikk.
Så… mamma har vært med og laget den?
Jeg nikket.
Hun klemte meg hardt.
Da er dette den fineste kjolen, pappa.
Plutselig føltes alle de søvnløse nettene verdt det.
Da barnehageavslutningen kom, var gymsalen full av foreldre.
Barna løp rundt og viste frem kjolene sine til hverandre.
Emma holdt meg hardt i hånda.
Jeg er litt nervøs, pappa.
Du trenger ikke være det. Du ser nydelig ut.
Hun rettet kjolen stolt.
Flere foreldre smilte vennlig til henne.
Så plutselig stoppet en kvinne foran oss store designbriller og høy nese.
Hun så på Emma fra topp til tå.
Så lo hun.
Vent litt… har dere virkelig laget den kjolen selv?
Ja, svarte jeg rolig.
Hun dro på det med et hånlig smil.
Noen familier burde kanskje la barna sine få skikkelig oppvekst, kanskje gi dem bort til noen som har råd.
Det ble stille i hele salen.
Emma klemte hånden min hardere.
Akkurat da dro sønnen hennes henne i jakken.
Mamma…
Ikke nå, svarte hun skarpt.
Men gutten ga seg ikke:
Hun ligner på skjerfene pappa kjøper til tante Anne når du ikke er hjemme.
Dødsstille.
Folk så på hverandre.
Kvinnen snudde seg sakte mot mannen sin.
Hvorfor kjøper du dyre skjerf til barnevakten?
Og akkurat da kom det inn en ung dame.
Åh, der er tante Anne! sa gutten glad.
Resten gikk veldig fort.
Det ble hvisking, spørsmål, anklager.
Og plutselig fikk alle høre hele sannheten.
Etter noen få minutter gikk kvinnen raskt ut av gymsalen med sønnen på slep.
Gutten vinket farvel til Emma, helt uvitende om at han akkurat hadde avslørt et familiehemmelighet.
Da det roet seg, fortsatte seremonien.
Til slutt ble Emma ropt opp.
Hun gikk opp på scenen.
Læreren smilte og sa i mikrofonen:
Emmas kjole er sydd av pappaen hennes.
Alle i salen begynte å klappe.
Emma strålte.
Da forsto jeg én ting:
Noen ganger er kjærlighet viktigere enn penger.
Dagen etter la noen ut et bilde fra avslutningen på nettet.
Bildeteksten var enkel:
“Emmas pappa har sydd denne kjolen helt selv.”
Historien spredte seg raskt i byen.
Noen dager etter fikk jeg melding fra Leo, som eier et lite syatelier.
Han spurte om jeg ville prøve meg hos dem.
Jeg sa ja.
Etter noen måneder sydde jeg sikkert og trygt.
Og til slutt åpnet jeg mitt eget lille syatelier.
På veggen henger et bilde fra Emmas barnehageavslutning.
Bak glass, i en egen boks selve kjolen.
Av og til sitter Emma på disken og ser på den.
Det er fortsatt min yndlingskjole, sier hun.
Da skjønner jeg det enda en gang:
De enkleste tingene, gjort med kjærlighet, kan endre alt.




