Kaja, har Eirik allerede fortalt deg? spurte svigermoren. Hør her! Det blir opptil tjue gjester, så vi begynner å forberede fra kvelden. Jeg kommer tidlig, rundt klokken seks.
Hva? På kvelden? spurte svigerdatteren skeptisk. Nei, jeg har ikke gått med på det.
Vent litt. Jeg er ikke ferdig ennå. Jeg har allerede sendt inn handlelisten til Eirik, han har lovet å kjøpe alt.
Eirik hadde alltid støttet storesøsteren sin, Sigrun. Innen hun fylte tretti, hadde hun vært gift to ganger og skilt seg to ganger, og hver gang var det mannen som hadde feilet «ikke den rette». Moren deres, Marit Volden, hadde fra barndommen gjentatt til sønnen:
Søsteren din trenger hjelp.
Og Eirik hjalp. Noen ganger med penger da Sigrun «midlertidig» stod uten arbeid, noen ganger med å fikse leiligheten hun leide, og stadig med å frakte møbler etter et nytt brudd.
Til slutt giftet han seg.
Kaja, hans kone, hadde tålt alt. Men da Sigrun for femte gang på ett år ba om bilen «i noen dager» fordi den «havde gjort fra seg igjen», sa Kaja rolig men bestemt:
Eirik, er det ikke på tide at du sier stopp? Vi trenger også bilen i helgen. Jeg trodde vi hadde planer
Hva skal vi da gjøre? Gå til fots?
Nei. Jeg klarer ikke å gå til foreldrehuset på hytta. De har plukket to bøtter med agurker til oss. Jeg trodde du hørte meg da jeg nevnte det.
Ja jeg hørte noe, men du skjønner Sigrun har en akutt situasjon.
Igjen? Hva er det?
Jeg vet ikke helt, mumlet Eirik, men hun trenger mer hjelp.
Nei, Eirik. Denne gangen får du ikke? Enten du sier nei til søsteren, eller du kjøper meg en bil. Jeg er lei av å ta trikken når du kunne ha kjørt meg dit jeg skal.
Eirik tenkte for første gang på å ringe søsteren for å si nei, men Marit avbrøt raskt:
Skal du virkelig sette din svigerinne foran din egen? Hun er alene! Hvem skal hjelpe henne uten deg?
Så Eirik hjalp igjen, til tross for krangel med Kaja. En stund snakket de ikke i flere dager, og Eirik fikk nok:
Hvorfor er du så stille? Er du fornærmet?
Virkelig? Det tok deg tre dager å skjønne det? svarte Kaja irritert.
Jeg kan bare ikke forstå hva da?
Kaja lo forvirret:
Seriøst? Forstår du ikke? Sigrun tok med deg på alle helgene fordi hun måtte på hytta til en venninne. Jeg trodde du bare skulle kjøre henne, men du ble der i to dager. Bekymrer det deg ikke?
Hva skal jeg bekymre meg for? Jeg drakk litt. Den tidligere kjæresten hennes var der, og jeg måtte finne på noe. Jeg skulle ikke bare kjøre som en tåpe?
Du kunne i det minste ha ringt.
Det kunne du også, sa Eirik.
Jeg ringte! Det var bare telefonen din som var slått av. Forestill deg! Jeg var på nervene, visste ikke hvor du var. Så bestemte du deg for å ta en pause fra meg, brøt Kaja sammen.
Ikke finn på ting, avfeide han og gestikulerte at telefonen ringte.
Eirik gikk ut på balkongen og tok telefonen der. Han visste at Kaja ikke ville sette pris på enda en samtale med søsteren.
Hei, bror! jublet Sigrun i røret. Jeg har jubileum om to uker! Tretti år! Skjønner du?
Eirik kastet et forsiktig blikk på Kaja, som akkurat helte suppe.
Hva vil du? spurte han.
Du forstår meg så fort! lo Sigrun. Jeg vil feire hjemme hos dere! Du har en stor stue. Jeg har en liten hyttelokale, og utleier vil bli sur. En restaurant er for dyrt.
Kanskje vi kan bruke en kafé? Jeg kan bidra med det som trengs.
Er du gal? protesterte Sigrun. Dette er et jubileum! Du vil at jeg skal leie et sted når du har din egen leilighet? Jeg får likevel betale alt. Jeg er jo ikke datter av en millionær.
La meg snakke med Kaja først. Det er også hennes leilighet. Kanskje hun hadde egne planer.
For sent! avbrøt søsteren. Jeg har allerede sagt at feiringen skal være hos dere. Frigjør leiligheten for hele dagen, ok? Mamma sier hun lager maten.
Eirik sukket og dekket ansiktet med hånden. Mens han prøvde å finne en løsning, vibrerte telefonen igjen en melding fra moren.
«Sigrun har laget en meny. Her er rettene. Vi må også kjøpe inn varene. Be Kaja om å hjelpe til med matlagingen.»
I samme øyeblikk satt Kaja, uvitende om Sigruns jubileum, i sofaen med telefonen, klar til å se på favorittserien sin. Da Eirik kom inn i rommet med senket blikk, forsto hun straks.
Så, hva er dette nå? spurte hun rolig og trykket pause på serien.
Kaja, hør her Sigrun har jubileum, skjønner du. Tretti år. Det er en dato. Hun vil feire.
Kaja hevet hodet.
La henne feire. Hvorfor skulle vi nekte?
Eirik gned nakken.
Det er ikke det jeg mener. Hun vil feire hos oss.
Hva?! Kaja reiste seg fra sofaen. Vent. Hos oss i leiligheten?
Ja, men bare én kveld. Restauranten er for dyr, og hytta er trang
Så du har sagt ja?
Jeg sa at jeg ville snakke med deg først! Men Sigrun har allerede invitert alle, og mamma lager menyen
Kaja lukket øynene, tok et tungt åndedrag.
Eirik er du virkelig en voksen mann? Eller bare en budbringer for Sigruns ønsker?
Hva mener du?
Jeg starter? sa Kaja ironisk, viste ham telefonen. Og ingen ringte meg? Dette er min leilighet, ikke en mellomstopp for dine slektninger. Sigrun vil feire her, jeg må hjelpe, og du skal assistere moren uten at jeg engang ble spurt!
Akkurat da ringte telefonen til Kaja igjen.
Åh, her kommer kirsebæret på kaken, sutret hun. Din mor, viftet hun med telefonen foran ham.
Kaja, har Eirik fortalt deg? pipepiper svigermoren. Hør, det blir opptil tjue personer. Så starter vi å forberede fra kvelden. Jeg kommer rundt klokken seks i går kveld.
Hva? På kvelden? lo svigerdatteren skeptisk. Nei, jeg har ikke gitt samtykke til det.
Vent litt. Jeg er ikke ferdig. Eirik har allerede en handleliste, han har lovet å kjøpe alt.
La oss se kastet Kaja. Hvor skal pengene komme fra?
Eirik har lovet å hjelpe, svarte Marit kort.
Så du vil gjøre leiligheten vår til en restaurant, og vi skal betale for banketten? Kaja mistet tålmodigheten.
Sigrun er jo ikke en ukjent! Er det så vanskelig å hjelpe en dag, kutte grønnsaker, lage salater, smørbrød Du er husmor!
Marit Volden, avbrøt Kaja, jeg fikk nettopp vite om feiringen. Jeg ga ingen tillatelse til å holde Sigruns bursdag i min leilighet.
Hva mener du med «min leilighet»? Dere er gift, alt er felles! svarte svigermoren skarpt.
Ikke si det. Hvis leiligheten var Eiriks, ville du ikke si sånn. Da skulle jeg vært en enkel husholderske.
Ikke tull. Så er samtalen over. Vi må kjøpe alt innen fredag, avbrøt Marit og la på.
Hva var det? spurte Kaja mannen, etter å ha hørt den korte pipingen.
Slutt å spille offer! begynte Eirik endelig. Du har blitt fortalt at du tar feil. Innse feilen og stopp å protestere.
Kaja ble målløs. Hun gikk til skapet, tok en stor sportstaske, gikk inn på soverommet, åpnet kommoden og begynte monotont å legge bort Eiriks t-skjorter og jeans.
I mellomtiden følte Eirik seg som en vinner. Han spratt åpent opp kjøleskapet, tok en flaske øl, smalt døren og satte seg foran TV-en som om ingenting hadde skjedd.
Han trodde Kaja bare ville «koke ned» seg, at alt ville gå tilbake til normalen. Litt irritert, litt sur, så rolig igjen. Han slo på fotballen i håp om at Kaja skulle komme inn og be ham spise middag. Men han tok feil.
Et halvt år senere sto Kaja i gangen med en pose i hånden, ved siden av en sportstaske full av Eiriks klær. Eirik gikk fra stuen mot kjøleskapet, men så Kaja.
Hva er dette? mumlet han. Hva lager du av?
Kaja så på ham kaldt:
Dette er ingen teaterforestilling, Eirik. Dette er slutten. Jeg tenker ikke lenger å leve som en skygge i mitt eget liv, som en tjener i mitt eget hjem og som bakteppe for dine mors og søsters krav. Vil du være en god sønn og bror vær så snill. Gå tilbake til moren din. Forbered dere til feiringen sammen. Jeg er sikker på at hun vil gi deg et hjørne i stuen sin med glede.
Mener du det seriøst? han tok et skritt mot henne. Jeg kommer ikke tilbake.
Absolutt seriøst, nikket Kaja. Jeg vil ikke ha deg tilbake. Jeg har tålt så mye at jeg nå også stiller spørsmål ved meg selv. Men nok er nok. Hvis du ikke har lært å respektere meg på tre år, vil det bare bli verre.
Kaja du kan ikke ødelegge alt på et blunk!
Det er umulig å ødelegge noe som allerede er i ruiner.
Eirik sukket, fortsatt forvirret over at Kaja hadde tatt en endelig beslutning.
Sånn er det, la Kaja til, alle skjortene og jeansene dine er her. Du kan takke meg senere. Bare gå nå.
Han ville si noe, men Kaja åpnet inngangsdøren. Eirik stod der, full av raseri. Kindene hans glødet, leppene var stramme. Han håpet fortsatt at Kaja skulle gi etter, men hennes rolige oppførsel gjorde ham bare mer irritert.
Sånn er det! ropte han. Tror du du finner noen bedre? Det finnes ikke flere som meg!
Kaja sukket og tok et skritt tilbake:
De som er som deg, finnes faktisk Og takk Gud for det.
Du vil angre! ropte Eirik, grep posen. Du vil krype på knærne når du innser at ingen vil snakke med deg! Uten meg er du ingenting!
Hvis «ingenting» betyr en person som har sitt eget hjem, en jobb, og ikke tjener andres slektninger, så foretrekker jeg å være «noen».
Eirik forlot leiligheten, mens Kaja ble igjen alene. Hun tok et dypt åndedrag, gikk bort til vinduet, trakk fra gardinene og så ham sette bagasjen i taksen.
Noen måneder senere ble skilsmissen bitter. Eirik prøvde å fremstille Kaja som grådig og materialistisk. Kampen om bilen de hadde kjøpt sammen ble hovedtema. Han hevdet at han betalte hele beløpet, mens Kaja mente at de begge hadde bidratt.
Dommer, jeg har betalt alt, bilen står på mitt navn! insisterte han. Min kone fikk ingenting!
Kaja rolig åpnet en mappe med bankutskrifter, kvitteringer og en undertegnet avtale om innskuddet. Hun la dem på bordet.
Jeg krever ikke bilen, men jeg gir den heller ikke fra meg, sa hun rolig.
Retten dømte i hennes favør.
Eirik ble rasende. Han måtte selge bilen og dele opp pengene. Da han forlot rettssalen, bar han et rasende ansiktsuttrykk.
Hjemme ventet ham en ny storm av kritikk fra Marit.
Er du gal? ropte hun. Du ga henne alt! Bilen! Leiligheten! Hvorfor fikk du ikke engang en god advokat!
I tillegg hadde Eirik tatt opp et lån for å betale Sigruns jubileumsfest på en restaurant. Nå hadde han et lite, krystallklart rom i Marits bokhylle som han brukte som oppbevaringsplass.
Kaja, for første gang på lenge, sov fredfullt. Hun innså at hun fortsatt var ung nok til å velge seg bort fra mennesker som Eirik. Gode menn er mange, men den viktigste innsikten er å kjenne sin egen verdi og sette grenser før man blir brukt.
**Livsvisdom:** Å holde fast på sin integritet og tydelige grenser er den beste gaven man kan gi seg selv og den sikrer at man aldri blir redusert til å bare være en kuliss i andres liv.




