Kofferten skal ikke pakkes ut du flytter ut
Hva har skjedd? spurte Irmelin med en myndig stemme, mens hun så på Leiv som lå henslengt på sofaen og ikke en gang reiste seg da hun kom inn.
Det som har skjedd, min lille pus, er at du skal dra fra meg! Så kofferten, den skal du ikke pakke ut: vi skal skilles, og du skal ut i dag! svarte mannen tørt.
Irmelin trodde nesten hun hørte feil. Pus?
Har du sett meg? Hvilken pus er jeg? Jeg er jo nesten to meter høy! svarte Leiv til Siv da hun for moro skyld sa han kunne være pus i karnevalet.
Vel, da får du vel være super-pus en sånn som tramper alle ned og spretter avgårde! svarte venninna med kvikt glimt i øyet.
Hvilken størrelse har dere på det pus-kostymet? spurte Leiv.
Nei, pokker, det har jeg ikke tenkt på! Pusen vår er visst ikke så stor. Hvordan kunne jeg glemme det? utbrøt Siv oppgitt.
Etter en liten pause fikk hun en idé:
Da gjør vi det heller sånn: Du kan være Julenisse, og Vebjørn morosom kan være pusen han er jo mye mindre enn deg!
Får jeg klærne over på meg, da? Er det frakk eller kaftan Julenissene bruker egentlig?
Det skal gå bra, den er alltid litt stor på ham uansett!
Hva med teksten, da? Jeg vet jo ikke helt hva jeg skal si!
Hjelpes, hvilken tekst? Det er bare å improvisere du fikk vel gullmedalje på videregående? Jeg hjelper deg! smilte venninna.
Siv hadde kjent Leiv helt siden barndommen, og jobbet nå i et eventbyrå. Og sånn ble det til at en av karnevalsgruppa plutselig ble akutt syk og ikke kunne spille pus.
Derfor sto de plutselig uten pus kun dager før nyttårsfeiringen.
Det var da merkelig! ville mange sagt, og de ville hatt rett. Hva i alle dager skal man med pus? Er det ikke alltid bare Julenisse og Snøfrøken? Tradisjon tro! Hvorfor rote det til?
Men den nye sjefen ville ha fornyelse! Og selvfølgelig den som betaler for dansen, får også ta piken i dansen…
Kanskje hadde han uløste barndomstraumer? Mulig!
Kanskje rakk han aldri ha på seg pus-kostyme som barn, og nå måtte det altså skje? Nå skulle nye koster feie på nye måter.
Så pus kom inn i byråets feiringer. Pelskostyme, stor gulrot på ryggen, lange ører og hele pakken.
Vi skal innføre fornyelse! ropte sjefen. Vi skal slippe kreativt og friskt vann rett inn i hverdagen!
Ved siden av ham virket Sjur Ivar Holm fra «Revy i natten» som en snill liten Småris.
Og dermed begynte de å helle på…
Nå dro de ut tre stykker for å holde show: Vebjørn som nissen, Siv som Snøfrøken, og pus. Men plutselig ble pus syk, og ingen andre kunne steppe inn spesielt ikke 30. eller 31. desember!
Jeg driter i det, men pus må på plass, sa sjefen vidløftig.
Det hele føltes som den gamle barnesangen: Jeg er så lei meg i dag den stakkars kaninen min er syk. Selv et deilig kålhode hjelper ikke og så videre.
Leiv var i et humør langt under nullpunktet. Nyttårsplanene hans var blitt mørke og grå: kona Irmelin hadde dratt overraskende hjem til moren svigermor var blitt dårligere, og Leiv ble alene hjemme.
Den siste tiden hadde stakkars moren vært stadig syk. Nå hadde hun fått et nytt tilbakefall.
Du skjønner sikkert, kjære, at jeg kan ikke la mamma være alene! sa skjønne Irmelin mens hun pakket kofferten tredje turen på to måneder.
Men da kan jeg bli med deg! Hva skal du gjøre der alene på nyttårsaften?
Nei, vennen! Det skal du ikke! Ikke ødelegg din feiring også det holder at jeg får den ødelagt!
Men vi har jo sagt “i sorg og glede”? Hev Leiv forskrekket. Det lovte vi jo!
Du kan ringe og støtte meg, det holder for meg! Gå ut, gjør noe, kos deg!
Egentlig kunne han kanskje bare sneket seg inn til noen venner, men de fleste hadde laget egne planer.
Alt føltes som et dårlig revyinnslag stemningen var seig, tung og ekkel.
Da ringte Siv. Hun var Leivs redningsplanke ja, Siv Solbakken, akkurat som i sangen! Hun kunne kunsten å være venn!
Vennskapet deres hadde vart siden skolebenken, og det fortsatte lenge etterpå. Selv om Irmelin alltid rynket på nesen og hevdet at menn og kvinner ikke kunne være venner.
Hun hadde til og med nektet Siv å komme i bryllupet! Selv om hun var gift selv og ville kommet sammen med mannen sin.
Den gangen presset ikke Leiv på ville ikke plage Irmelin med det. Kloke Siv ble uansett ikke fornærmet!
Og hun ble ikke fornærmet de holdt kontakten. Bare mer i det stille: Leiv ringte mest fra jobben.
Og nå alene nyttår, og Siv med sitt tilbud om ekstrajobb de betalte for det!
Selv om Leiv hadde en god jobb i et analysebyrå, hvor han sørget for at Irmelin ikke trengte å jobbe, gikk han med på det. Ikke for pengene, men for å slippe den tunge stillheten.
Julenissefrakken passet som støpt. Vottene passet. Skjegget og barten var bra nå kunne han dra ut på «oppdrag»!
Det gikk overraskende lett! Barna sang, pus hoppet rundt juletreet med gulrot på ryggen, Snøfrøken smilte, og alle danset ring. Alt gikk som det skulle!
Ett oppdrag gjensto: klokken 22:00 på nyttårsaften! Så alle var fri!
Snille Siv, som visste at Leiv var alene, inviterte ham hjem til familien sin for å feire: hun skulle bare være med mannen og moren, som kjente Leiv fra gamle dager. Siv (25) hadde ingen barn.
De dro til siste oppdrag i god stemning. Vebjørn drakk til og med et glass, noe han ellers ikke gjorde når han spilte nisse.
Rundt 21:45, utenfor huset, ringte Leiv til kona:
Hvordan går det, kjære?
Jo, jeg holder ut, kjære Leiv!
Godt nytt år! Kan jeg få moren din i telefonen også?
Hun sover akkurat nå, vil ikke vekke henne Jeg ser på NRK med øreproppene og tenker på deg!
Jeg elsker deg! Ringer ved midnatt!
Elsker deg også! Pass på deg, pus! svarte kona.
Da døra til siste kunde åpnet seg, mistet Leiv nesten pusten: Der sto jo Irmelin som dro til Tromsø to dager før, og som han 15 minutter tidligere hadde snakket med på telefon…
Han hadde selv bestilt taxi for henne, nå sto hun der i nyttårskjolen og skoene.
«Når i huleste rakk hun å legge fra seg nyttårskjolen hjemme? Hun pakket jo alt foran meg!» suste det gjennom hodet til nissen. «Tryllekunstner, rent David Berglas med skjørt!»
Eller kanskje det ikke var Irmelin? Men jo, der var føflekken over venstre øyenbryn! Ikke til å ta feil av!
Eller såg han nå bare syner? Det var jo spådd både asteroider og verdens undergang hva visket ikke Norungen om dette året?
Men om det var hallusinasjon, hadde alle i rommet den.
Pus! ropte syner innover i gangen.
Pus? Men Pus, det var jo ham! Og det var det hans Irmelin nettopp kalte ham på telefonen!
Leiv sto helt nummen. Utenfor seg selv, som om han så på sitt eget liv fra utsiden.
Kommer, puselus! hørtes det fra inngangsdøra, og inn kom en tykk, skallet fyr
Hvor er barnet den lille Vidar? spurte Snøfrøken Siv.
Jeg er Vidar! lo mannen, og klappet sin respektable ølmage. Ville ha party i kveld!
Leiv stirret sjokkert på opptrinnet: Skulle Irmelin ha spunnet sånn eventyr rundt alt? Det gikk plutselig opp for ham at han var blitt lurt…
Første instinkt var å rope ut, lage en scene men han så bort på Siv. Hun fortjente bedre.
Han senket stemmen så Irmelin ikke skulle kjenne ham igjen, og sa bestemt: Si frem et dikt, Vidar!
Vidar mumlet noen vers. Irmelin kjente ikke igjen mannen sin: de var allerede godt brisne nyttår, vettu…
Men hvordan kunne Irmelin, estetiker og perfeksjonist, innlate seg med denne slasken?
Irmelin klamret seg inntil Vidar og lo skrålende.
Nå forstod Leiv hvor de rare gavene Irmelin fikk fra hennes «fattige» mamma egentlig kom fra
Nå skal vi gå ring, ropte Vidar! Og de begynte å danse rundt, mens han brølte: Pus, sett på favorittlåta vår, da!
Store Vidar, Irmelin og pusen Vebjørn, nå både prippen og full, danset. Leiv, som nå hentet seg litt inn, filmet alt på mobilen Irmelins alibi smeltet som snø.
Snart ble de kastet ut verten ville legge seg:
Nå får det være nok, jeg vil sove! Ha det!
Pusen vinket farvel
Underlig, tenk, så pen jente! Hva hun ser i den slimålen der, sa Siv på hjemveien. Han er definitivt ikke mannen hennes!
“Jeg er jo mannen hennes!” ville Leiv rope, men bet det i seg.
Han dro ikke til Sivs familiefest: for mye for ham, han orket ikke late som. Dessuten, dette kunne han ikke fortelle.
Så han løy: sa han sikkert var syk og måtte hjem. Klokka tolv ringte han ikke Irmelin. Og senere heller ikke hun fikk feire med sin pus…
Han møtte det nye året i ensomhet. Men fikk ro til å tenke.
Han elsket kona. Men nå kjærligheten han følte, den hadde visnet. Forlate alt dette? Han kunne aldri tilgi. Så bare skilsmisse. Leiligheten var hans.
Irmelin, irritert over ingen svar, kom plutselig tilbake 2. januar to dager tidligere enn planlagt.
Hun måtte ta taxi ingen kom å hente. Hun hadde sendt melding til ham med tid og sted.
Hva har skjedd? kommanderte Irmelin da hun så Leiv dorsk på sofaen.
Du drar fra meg, puselus! Så kofferten skal ikke pakkes ut: vi skal skilles, du flytter ut i dag! svarte Leiv.
Hun trodde nesten hun hadde hørt feil puselus? Men det var det bare Vidar som kalte henne…
Hvor er det jeg skal dra, da? forsøkte Irmelin å snu alt til sitt eget.
Aner ikke: til dine pusser, eller til din syke mor i Tromsø. Forresten, er hun bedre? spurte Leiv rolig.
Du har misforstått, begynte Irmelin lavt. Men fienden vet alt! Men hvordan? Mamma fikk streng beskjed om ikke å svare før 4. januar. Vidar kunne ikke vite…
Hvem måtte ha sett oss? Men hvem?
Fortell nå din versjon, sa Leiv, og nesten lo. Kanskje den skallede mannen var doktoren din, eller kanskje alkymist Paracelsus himself?
Eller, ja tenk kanskje en omsorgsarbeider, betalt som jeg alltid gjør, for mammaen din!
Eller, å gud forby ville ikke insinuere! en gravferdskonsulent, du planlegger alt i god tid?
Du skal ikke skamme deg du danset jo høyt og lavt med pusen! Med både din og vår! Hva er svaret, puselus?
Og han lot henne se videoen…
Irmelin sa ingenting. Hva skulle hun si? Ja, hun hadde funnet seg en elsker! Hvorfor? Bare for spenningen!
Hun kjedet seg hjemme alene, og Vidar ga feil med kjedelige gaver.
Skulle hun fått seg en jobb for å få tiden til å gå? Nei! Ikke derfor var rosen vokst!
Men for en fryktelig tilfeldighet hvem forventer slikt?
Kanskje elsket hun Leiv, eller var hun bare avhengig av ham? Så hun skjulte det, bet ikke hånden som matet henne
Det hele ble bare enda vondere.
Hadde hun bare sagt hun var blitt forelsket og skulle dra, ok, kanskje det hadde vært til å forstå.
Eller hun hadde innrømmet en engangsfeil Leiv hadde kanskje tilgitt: Han var jo så storsinnet, hennes Leiv. Eller var han ikke hennes lenger?
Men nå utroskap pluss grundig løgn om moren. Alt sammen nøye planlagt som et dobbeltliv. Kan det sammenlignes med et velregissert lovbrudd? Ja!
Irmelin gråt, ba om nåde, lovet og ropte på samvittigheten. Men Leiv var urokkelig: sagt er sagt, ut betyr ut! Ja, slik er Julenissene: Leiv fikk rett
Skilsmisse var utfallet: Leiv sto igjen med vissheten om at han var den ærlige. Angret bare bitte litt: å ikke ha laget et scene der og da, nyttårsnatten…
Ja, for dramatikkens skyld! Kjedsomhet og veloppdragen holdning fører til intet annet enn hvilket som helst teater.
Men det gikk jo bra. Eller…?




