— Hallo, Nora, du kan ikke komme, jeg føler meg dårlig.

**15.april2026**

Kjære dagbok,

Det hele begynte med et panisk telefonoppring fra sønnen min, Eirik. «Mamma, jeg kan ikke komme hjem, jeg føler meg helt avsides.Den siste gang du så meg, hadde du kanskje lagt merke til at jeg hadde tatt med Leo, men nå har jeg og Solveig dratt på besøk hos venner i Oslo, og jeg klarer ikke å få tak i dere,» sa han, stemmen hans halvt utydelig. Jeg skjønte straks at noe var galt, men jeg klarte ikke å nå ham igjen.

«Igjen har dere forlatt meg med den lille!» tenkte jeg. Jeg løftet Leo opp og bar ham til et annet rom, så jeg kunne få litt ro. Den unge gutten, Mikkel, som bare hadde vært noen måneder gammel, løp rundt i stuen, hoppet fra møbel til møbel og skrøt så høyt at det nesten gikk gjennom taket. Han forsto ingenting av min bekymring han bare ville leke.

Jeg satte meg ned på sofaen og tenkte: *«Hvorfor legger de så liten en på meg, en syk bestemor som meg? Jeg er jo gammel, det er tungt å sitte med et barn når de ikke kan hjelpe til.»* Jeg følte meg oppslukt av den samme gamle historien om «drikk og fest på hytta», men denne gangen var det mitt liv som ble kastet inn i kaoset.

Om en time kom Eirik og Solveig tilbake, men de var tydelig beruset. «Mamma, bestemor har det dårlig, men du svarer ikke på telefonen. Hvorfor har dere igjen latt Mikkel være alene med meg?» spurte jeg dem med en stemme som nesten brøt.

«Det er ikke noe problem, mamma. Bestemor later bare som om hun er syk, men hun er frisk som en nyfødt hest!» lo Eirik, og jeg kjente en kniv i magen. «Du har ikke rett til å snakke sånn! Dere er begge uten samvittighet! Før dere flyttet inn her, begynte dere allerede å belaste en gammel kvinne!»

Jeg prøvde å holde meg rolig. «Har dere ikke tenkt på at dere må skaffe dere en leilighet? Hvor skal vi bo når alt dette fortsetter?» spurte jeg.

«Kanskje bør dere begge gå og jobbe? Mikkel kan gå i barnehagen nå, de tar inn barn fra to år. Så kan dere tjene penger!» foreslo Solveig. Jeg hadde allerede hørt den historien før: «Vi driver en blogg sammen, og snart vil pengene strømme inn som en elv! Vi har allerede investert i annonsering, vent bare på avkastningen!»

Det føltes som om jeg stod i en verden av «bloggere som fluer på en katt». «Vi har ingen penger til å kjøpe en leilighet, og du vet det! Før du får barn, burde du tenke på det,» sa jeg. Jeg følte meg som en gammel kiste som ble slått opp av barn som ikke visste hva de gjorde med den.

«Det er ikke min skyld at Solveig ble gravid så tidlig! Jeg måtte gifte meg,» protesterte Eirik. «Du tror du har rett? Jeg tok ansvar selv,» la Solveig til, og hun slapp en tår av alkohol i luften. Jeg kunne ikke lenger høre deres kråketing.

Jeg gikk inn på rommet til bestemor Åse, som hadde sovnet. Jeg håpet medisinen hadde virket, men så hun begynte å puste tungt igjen. Jeg løftet Leo forsiktig og satte ham tilbake i sengen. «Ingen rop, bestemor, du sover», hvisket jeg. Jeg følte meg både hjelpeløs og irritert.

Senere, da nyheten kom om at Solveigs drømmeprosjekt hadde ramlet i grus, måtte vi arrangere et raskt bryllup kun nærmeste familie. De unge ville ikke bo i en leilighet til leie, så de ba om å bo hos bestemor Åse.

«Bestemor, du har to rom, det er nok for oss. Solveig vil hjelpe med rengjøring, matlaging og innkjøp,» ba de. Jeg tenkte på hvor mye jeg hadde lovet dem, og på min egen ensomhet. Bestemor Åse protesterte: «Jeg er vant til å leve alene, dere er så bråkete, dere vil sikkert slå på musikken og ha gjester hele tiden. Jeg har høyt blodtrykk.»

«Alt vil gå bra, bestemor. Du får en barnebarn på kjøpet,» svarte jeg og prøvde å holde motet oppe.

Da Eirik og Solveig flyttet inn hos min mor, ba de om å holde alt hemmelig fordi de visste at jeg ville protestere. «Stå på, kjære. De vil bo her en stund, men så trekker de seg tilbake igjen. De skal ikke bo på gaten,» sa jeg til min egen indre stemme.

Jeg tenkte på at Eirik aldri hadde funnet en jobb, at han hadde droppet skolegangen, at han ble avvist fra militæret på grunn av astma. Nå var han fullstendig avhengig av foreldrene sine og av «barnestøtte», mens Solveigs foreldre fortsatt puttet penger inn i prosjektet deres. Jeg følte meg som en gammel båt som ble kastet i stormen.

Jeg ba Eirik og Solveig om å ta ansvar: «Dere er foreldre, dere må tilbringe tid med barnet. Jeg har også mine egne gjøremål,» sa jeg. De fortsatte å la Mikkel bo hos bestemor Åse, og hver gang lovte Eirik at det aldri skulle skje igjen.

En dag fikk jeg høre at min mor, som en gang var kjent på internett, nå var blitt en internettstjerne. Jeg hadde aldri trodd hun ville bruke internett. «Hva mener du? Hun bruker ikke internett,» svarte jeg forvirret. «Eirik stiller henne mange rare spørsmål, og dere ler av svarene hennes. Folk kommenterer i sinne over at de utnytter bestemor,» forklarte en annen.

Jeg ble rasende. Jeg ringte Eirik: «Hvorfor filmer du bestemor og legger det på nettet? Har du mistet forstanden?»

«Det er bare en trend nå, mamma. Hun svarer bare på spørsmål, hva er problemet? Det er bare for å få flere likes,» svarte han. Jeg kunne ikke tro at han trodde dette var akseptabelt.

«Dette er urettferdig! Slett videoene med en gang, ellers vil dere bli kastet ut!» ropte jeg.

«Takk for støtten, mamma Men jeg vil ikke slette videoene. Bloggen er i toppene nå, og reklameinntektene strømmer inn,» svarte han. Jeg følte meg som en gammel trestamme som ble splintret av unge røtter.

Senere fortalte jeg ektefellen min, Hans, om situasjonen. Han ble også rasende. «Vi må dra og snakke med ham,» sa han. Vi gikk til Eiriks leilighet. «Hva skjer her? Vi har alt i orden, men så lenge dere hører på misunnelsens snark, kan dere tjene så mye som dere vil!»

«Men slutt å filme bestemor i skjul! Slett videoene med en gang,» ropte jeg. Eirik svarte: «Dette er ikke seriøst, mamma! Jeg er voksen, du kan ikke fortelle meg hva jeg skal gjøre!»

Jeg kjente at raseren vokste i meg. «Hvis du er voksen, så flytt inn i leiligheten din! Du henger deg fast som en flue på bestemor! Og dere krever pensjon fra meg. Er ikke det skammelig?»

«Hun ville selv hjelpe, og bestemor er ikke evig. Når hun er borte, vil leiligheten tilfalle meg. Jeg trenger ikke å bo i leie lenger,» svarte han. Hans ord fikk meg til å føle meg som en tynn isflak som kunne knekke når som helst.

«Leiligheten vil bli min, jeg er datteren! Etter denne oppførselen vil jeg tenke på om jeg skal gi den til deg eller ikke,» sa bestemor Åse. Jeg prøvde å holde meg rolig, men håpet var i ferd med å svinne.

Neste dag kom bestemor Åse og insisterte: «Dette er min leilighet, jeg har ikke kastet dere ut. La dem bo. Jeg har blitt vant til dette. Jeg har ikke tid til å bekymre meg om barn.»

Jeg så videoen Eirik hadde laget. Ingenting av det var skammelig, men jeg forsto at han kanskje mente at dette var en måte å tjene penger på. Jeg stilte meg ved siden av ham, men kunne ikke helt akseptere.

To uker senere ble bestemor Åse plutselig alvorlig syk. Ambulanse kom, men de kunne ikke redde henne. «Mamma, bestemor Åse er død. Ambulanse klarte ikke å hjelpe. Hjertet hennes holdt ikke ut,» fikk jeg høre i telefonen. Jeg var knust; jeg fikk aldri sagt farvel.

På begravelsen gråt Eirik, og jeg trodde han virkelig følte sorg. «Mamma, bestemor overførte leiligheten til meg. Jeg har gjort alt jeg kan, og jeg har aldri presset henne,» fortalte han mens tårene trillet. Jeg kunne ikke si noe annet enn å stå stille i sjokk.

Etter begravelsen kom jeg inn i morens gamle leilighet for å hente noen gjenstander til naboene. Døren stod på gløtt, og jeg snek meg inn. På soverommet hørte jeg Solveig snakke høyt med seg selv. «Ingrid, jeg har fått nok av den gamle damen! Jeg vil ha mitt eget rom, en egen leilighet. Vi klarer ikke å betale boliglån, inntektene fra bloggen er små, og Eirik er svak på arbeidsmarkedet på grunn av astma. Jeg burde ha gitt mer medisiner til bestemor, men jeg ga feil pille, og nå har hun dødd. Jeg har også skrevet et testament til Eirik, men jeg er lei av å være svigermor.»

Jeg følte et raseri som aldri før. «Du er en forferdelig skapning! Du har utnyttet bestemor og nå later du som du er en god datter! Jeg vil anmelde deg!» ropte jeg.

Solveig kastet telefonen fra hånden, ansiktet hennes fylt av panikk. «Du forstår ikke Jeg gjorde alt for å overleve! Jeg måtte jukse med videoene, for å holde bloggen i gang. Jeg trodde det var den eneste veien.»

Eirik kom inn, forvirret av ropene. «Hva skjer her, mamma? Jeg tror du har en overaktiv fantasi,» sa han. Jeg fortalte ham om den hemmelige samtalen og om at Mikkel egentlig var faren til Hans, ikke hans egen. Øynene hans ble store av sjokk.

«Dette er ikke sant! Jeg har aldri gjort dette! Jeg skal ikke bli anklaget for noe jeg ikke har gjort!» skrek han. Han prøvde å slå til Solveig, men jeg stoppet ham. Hans ansikt ble rødt av raseri, men han gikk ut av rommet uten å si mer.

Vi gikk ikke til politiet, for det var ingen bevis. Dette ble deres skyld, et stille samvittighetsproblem som vil følge dem resten av livet.

«Eirik, du er også skyldig. Jeg har sagt flere ganger at dere skulle flytte ut, men dere ble i huset. Bestemor var snill, men dere har ødelagt alt,» sa jeg.

«Jeg er sjokkert, mamma. Mikkel er ikke min sønn, og bestemor er borte,» svarte han med en stemme som nesten brøt sammen.

Jeg gikk på jobb, slettet bloggen, og innså at alt dette var meningsløst. Det var på tide å endre livet mitt.

Eirik skilte seg fra Solveig, gikk gjennom en rettssak om farskap, og begynte å tjene ordentlig penger. Jeg så ham vokse opp og begynne å lytte til meg, be om råd og støtte.

Han giftet seg til slutt med en snill kvinne, helt motsatt av Solveig. Jeg og Hans var glade for at sønnen endelig oppførte seg som en voksen person, med respekt og ansvar.

Det er rart hvor mye som kan endre seg når man er villig til å ta ansvar. Jeg håper at fremtiden vil bringe færre konflikter, færre utnyttelser og mer fred for alle i vår lille familie.

Med tungt hjerte, men også med håp om en ny begynnelse,

Kari Hansen.

Rate article
Intigue Life
— Hallo, Nora, du kan ikke komme, jeg føler meg dårlig.