Dagen etter begravelsen til min mann kastet svigermoren min meg og de to små barna våre ut av huset, selv om det var vinter og vi ikke hadde noe sted å gå; femten år senere dukket denne kvinnen plutselig opp igjen i livet mitt.
Jeg våkner fortsatt av og til om natten av den samme setningen som ekko i hodet mitt, så tydelig at det føles som om noen hvisker den rett ved øret mitt:
«Ta med deg barna dine og forsvinn. Jeg vil ikke ha andres barn her.»
Jeg er førtitre år gammel, jobber som regnskapsfører i et byggefirma, og har to barn datteren Ingvild og sønnen Sindre. Vi bor sammen i en liten leilighet i utkanten av Oslo.
Femten år tilbake føltes livet mitt som om det stoppet helt opp. Min mann, Eirik, døde i en bilulykke. Det var vinter.
Den natten hadde Sindre høy feber. Apotekene i nærheten var stengt, så jeg ba Eirik kjøre til det døgnåpne apoteket i sentrum. Han satte seg i bilen, men kom aldri tilbake. Bilen skled av veien på glatta og traff en lyktestolpe. Legene sa han døde momentant.
Begravelsen føltes som et tåkelagt mareritt. Jeg husker lite, men dagen etter sitter sterkt igjen.
Vi bodde da hos hans mor, Astrid. Hun hadde aldri vært særlig glad i meg, men tolererte meg for sønnens skyld. Kvelden etter begravelsen kom hun inn på kjøkkenet. Øynene hennes var røde av gråt, men stemmen like kjølig som alltid.
Hun sa rett ut at det var min skyld at sønnen hennes var død. At jeg hadde sendt ham avgårde ut på glatte veier bare for å hente medisin til barnet.
Jeg prøvde å forklare at Sindre hadde over førti i feber, men hun ville ikke høre. Da gjentok hun ordene jeg aldri har kunnet glemme.
Så ba hun oss pakke sakene og komme oss ut. Ingvild var fem år, Sindre var tre. Jeg svarte ikke, ba henne ikke om å angre. Jeg pakket to kofferter, kledde på barna og gikk.
Det var desember, bitende kaldt og mørket falt tidlig. Ingvild holdt meg hardt i hånden uten å si et ord. Sindre bar jeg hele veien.
Den natten fikk jeg min første grå hårstripe. Da vi var ute av Astrids hus, ante jeg ikke at jeg skulle se henne igjen femten år senere og at det ville forandre alt.
Femten år gikk.
Så, en dag fikk jeg en telefon fra en gammel nabo av Astrid. Hun fortalte at Astrid var innlagt på sykehus etter et slag, og trengte noen som kunne hjelpe etter utskrivelse. Hennes andre sønn hadde for lengst reist til utlandet og svarte ikke på meldinger.
Jeg fortalte barna mine om telefonen den kvelden.
Ingvild sa straks at jeg ikke engang burde vurdere å hjelpe. Hun minnet om hvordan vi ble kastet på gata midt på vinteren, og at vi måtte tilbringe natten på jernbanestasjonen fordi vi ikke hadde noe valg.
Sindre sa lite til å begynne med, men minnet meg på at avgjørelsen uansett var min.
Jeg brukte hele natten til å tenke. Dagen etter dro jeg til sykehuset.
Astrid lå på en firesengsstue. Kvinnen som alltid hadde vært sterk og myndig, var nå liten og skjør. Høyre siden av kroppen var lammet.
Hun så på meg og kjente meg straks igjen. Vi ble sittende lenge i stillhet.
Jeg spurte hvor hun ønsket å dra etter utskrivning hjem eller på sykehjem. Hun svarte bare stille at hun ville hjem.
Et par dager senere besøkte jeg henne på nytt. Jeg fortalte henne at jeg for lengst hadde tilgitt henne.
Astrid så lenge på meg. Til slutt sa hun lavt at selv om jeg kanskje hadde tilgitt, kunne hun aldri tilgi seg selv. Hun visste at hun hadde gjort oss urett, og at barnebarna hennes hadde all grunn til å hate henne. Hun hadde båret på det i femten år og tenkt på den natten hver eneste dag.
Jeg sa ingenting, bare lyttet.
Når du blir utskrevet, kommer du til oss, til barnebarna dine, sa jeg forsiktig.
Hun trodde meg ikke først, og spurte hvorfor i all verden jeg ville gjøre det, etter alt hun hadde gjort.
Jeg vil ikke fylle livet mitt med hat slik du har levd med skyld, svarte jeg.
Å ha Astrid boende hos oss var vanskelig i starten. Ingvild snakket nesten ikke til henne, Sindre holdt avstand.
Gamle sår gror ikke over natten. Men sakte endret stemningen seg hjemme. Astrid begynte å prate mer med barnebarna, og iblant ba hun om tilgivelse, takket for alt de gjorde.
Jeg vet ikke om de noen gang klarer å glemme fortiden helt. Men en kveld så jeg Ingvild lage te til Astrid, og bli sittende hos henne litt lenger enn vanlig.
Da forsto jeg at kanskje, bare kanskje, hadde vi gitt hverandre en sjanse til å begynne på nytt. Det handler om å gi slipp på det som har vært, slik at vi kan ta imot det livet gir oss og om å la tilgivelse få plass der gamle sår har fått råde for lenge.




